REMEMBER ELVIS
(Daniela Caraman Fotea, 14 ianuarie 2007)
Peste ocean, în 8 ianuarie au avut loc salbe de ceremonii pentru marcarea celor 72 de ani de la nașterea lui Elvis Presley! Emoția este încă fierbinte chiar dacă regele rock and roll-ului nu mai este pe lumea noastră de trei decenii!! Cum de se poate? Argumentează miliardul de discuri trase încă și azi după cele 64 de albume de studio sau live, 149 de singles care i-au supraviețuit! Record absolut! Puse unul după altul ar însuma 4000 de kilometri! Amețitor! Nu? Mai sunt și 31 de filme și 2 documentare, amintirea unor concerte cu număr imposibil de cuantificat. Între care unul extraordinar numit Elvis in Concert '97, în Memphis la Mid-South Colloseum. Prin tehnici sofisticate de proiecție și mixaje, s-a creat imaginea virtuală a lui Elvis ea fiind „acompaniată” de peste 30 dintre foștii săi colegi de turnee și Orchestra Simfonică din Memphis, aceștia din urmă... evident, reali. A fost omor pe bilete!

Sunt doar câteva din secvențele care coagulează o carieră fantastică. Cum de s-a întîmplat? Mai întîi prin realizarea dorinței lui Sam Philips, proprietarul studioului Sun din Memphis care – și dorea „un artist alb cu timbrul și feeling-ul cîntăreților negri". Asta s-a auzit pe discul cu piesele That's All right Mama și Blue Moon. Vocea solistului modela insinuant o melodie aspră, implorantă, senzuală, blues cu bas foarte accentuat și chitară – a lui Scooty Moore, cu savoare country. Elvis avea să realizeze ruptura barierei dintre culturi, superba îngemănare între muzica „neagră” – blues, rhythm and blues și muzica „albilor” – hillbily. Și pentru că genul – nou, trebuia să poarte un nume, Elvis l-a oferit pe al său... Gestul i s-a „întors", muzica, rock and roll-ul i-au conferit titlul de rege. Se petrecea în America anului 1954.

Ce a urmat se știe: evadarea din canoane și conveniențe, apariții scenice de o vitalitate debordantă, cu tulburătoare senzualitate. I se spunea și Pelvis! datorită mișcărilor cu conotație sexuală din show-uri, scandalizante în epocă! Hit-uri, cu duiumul, transformate în evergreen-uri, Shake, Rattle and Roll, Blue Suede Shoes, Hound dog, Love Me Tender, Jailhouse rock și lista este mare. Căsătoria și divorțul de Priscilla Beaulieu, nașterea fiicei Lisa, ambele cu mondenități ulterioare de tabloid, o viață tumultuoasă, presărată cu episoade tragice, chiar morbide, intruziuni în lumea drogurilor, depresii, căderi psihice, și o prăbușire brutală, la numai 38 de ani. Toate ingredientele care aveau să contureze pe lung parcurs, modelul VEDETEI acceptate de marele public.

Mai puțin cunoscut la omul Elvis, era obiceiul său de a dărui Cadillac-uri, bani și bijuterii, de multe ori sub impulsul momentului. Că pe lîngă concertele de caritate pe care le dădea periodic, își întreținea prietenii, familia, chiar și oameni străini, plătindu-le facturile și datoriile. Dăruia o mie de dolari pe an fiecăruia dintre chitariștii care locuiau în Memphis. S-a bucurat de onoruri aparte; la funeralii, asistate de Jimmy Carter, Președintele Statelor Unite, înaltul personaj spunea: „Moartea lui Elvis Presley răpește Americii o parte din ea însăși. Influența lui a fost imensă. El a însemnat pentru lumea întreagă un simbol al vitalității, al optimismului poporului american”. A fost, da, regele rock and roll-ului.

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2007