Elite rome
(Daniela Caraman Fotea, 20 februarie 2007)
Mi-a căzut sub ochi o carte. M-a atras semnătura, așa cum s-a petrecut și cu Editura Balcanii și Europa care, dorind a pune în evidență valori dintr-un anume parcurs cultural, i-a solicitat publicistului de renume, temeinic în tot ceea ce scrie, l-am numit pe Mircea Bunea, demersul concretizat sub genericul „Elite rome", alături de Diana Lascu. „Cînd nu stăpînești prea bine o anumită temă", scrie autorul, „cel mai bine ca să te informezi este să scrii despre ea o carte". Așa a și făcut, pentru a prezenta în serial portrete ale unor personaje intrate în legendă, aparținînd etniei rome. Majoritatea slujitori ai artei sunetelor.

Iată cîteva repere: „Au fost, au rămas, vor rămîne” prețioșii lăutari începînd cu Anton Pann – Antonie Pantaleon Petroveanu, unul dintre fondatorii literaturii populare culte românești, poet, folclorist, compozitor, vorbitor a 7 limbi, traducător al lui Erasmus! Aflăm și despre Barbu lăutaru, cel care l-a uimit pe însuși Franz Liszt prin capacitatea formidabilă de a memora și reproduce fidel, pe moment, orice piesă auzită, indiferent de dificultatea ei. Alt lăutar, Petrea Crețu Șolcanul avea în repertoriu cântece pe 7000 de versuri (egalând cantitativ 11 cărți din „Iliada” lui Homer!); îi datorăm celebra „Lume, lume, soro lume” dar și pe unul dintre descendenții săi, nimeni altul decît Johnny Răducanu. Lista este lungă, savuroase detalii sunt prezente în fiecare capitol. Cristache Ciolac refuza pe la 1900 onorariul uriaș oferit la Palatul Elysée de președintele Franței; „nu am cîntat pentru bani”, a spus muzicantul. Am citit și despre dinastia Dinicu, George Boulanger, alias Gheorghe Bulencea autorul evergreen-ului „Avant de mourir", șlagăr mondial. Sunt salvați din uitare, Fănică Luca (decorat de Academia Franceză), virtuozul baterist Sergiu Malagamba (a lansat o modă), Fărîmiță Lambru – l-am prins pe scenă alături de Maria Tănase. Se spune că un japonez i-a oferit ca plată, greutatea lui în aur, (și avea vreo 60 de kg.!), ca să meargă cu el în Japonia. N-a fost să fie... Din cuprinsul cărții nu lipsesc contemporanii: Ion și Mădălin Voicu, Johnny Răducanu, Jean Constantin, juniorul Bănică, politicieni, fotbaliști, literați, oameni publici.

Este cartea aceasta un scurt „inventar” de idei și fapte ale romilor, cei aleși, cu nuanță sociologică – singura știință deasupra firii și închipuirii. Este plăcută, instructivă și bine venită. Ideea de a-l solicita pe Mircea Bunea să o scrie – salutară. Pentru că ziaristul, scriitorul, cercetătorul în teatrologie – doctor, este un condei cu umor, verb dinamic și adjectiv plastic, dar al sintezei care îngemănează episodul și durabilul, detaliul cu esența. O carte „mărinimoasă” o numește Carol Roman. Subscriu.

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2007