Vitraliu băcăoan
(Daniela Caraman Fotea, 11 aprilie 2007)

Motto: „oricărui român care a învățat să citească, cel mai greu îi este să nu... scrie!”
I.L.Caragiale

Excepția nu se regăsește în lumea muzicală. Creativitatea sonoră a determinat feed back-ul comentariului. Așa a luat naștere și breasla noastră, a celor care scriem despre muzică. Avem tradiție solidă, Nicolae Filimon oferea încă de la finalul secolului 19 substanțiale articole de profil în presa care, o dată cu trecerea timpului a consemnat triumfal, istorie. Astăzi, ea, presa a trimis însă cronica muzicală, în debleu. Cu atît mai mult, întîlnirea excepției, entuziasmează.

Am primit deunăzi, la Uniunea Compozitorilor, exemplare din colecția revistei „Vitraliu” din Bacău, periodic al Centrului Cultural Internațional „George Apostu”. Director, Gheorghe Popa. Prezentare grafică impecabilă, cuprinsul – o aventură în cunoașterea umanistă: filosofie, fenomenologie, cronică, eseuri – evantai de genuri publicistice, operă inedită, în toate ramificațiile artei. Căutam, evident, muzica. Aveam să constat că fiecare număr îi dedica pagini în care ar fi intrat însumate toate scrierile asupra artei sonore, publicate aici, în București, într-o săptămînă, poate și mai mult! Și ce semnături alătură revista Vitraliu! Ce problematică! Iată cîteva exemple: „Etos, etnos și conceptul enescian de muzică în caracter popular românesc” de Vasile Tomescu, valoare antologică. „Avangardă și tradiție în muzica românească”, Valentina Sandu Dediu, „Limite ale sunetului, limite ale notației” – Nicolae Brânduș, detalii ale biografiei enesciene în contextul casei regale, Enescu la Tescani – Elena Bulai, „Sublimul muzicii” – comentarii inedite aparținînd lui Michelangelo, Paul Valery, Eliade, Freud, culegere de Ozana Kaluski Zarea, Despre Enescu în scrisorile reginei Carmen Sylva către Elena Bibescu. Semnatar, C.D.Zeletin. Desigur cronică asupra vieții muzicale băcăoane – cu Vasile Pruteanu, actualitate internațională – turneele Filarmonicii „George Enescu”, Seminarul Enescu de la Oldenburg comentate de Ecaterina Stan. Și delectanta enumerare ar putea continua. Iată, se poate.

Parcurgerea unei asemenea reviste declanșează vibrația sentimentului estetic și mai ales energii spirituale, cît de necesare vremii în care contracultura atacă din toate pozițiile... De ce nu avem mai multe asemenea vitralii? – mă întreb retoric cu ochii pe un motto al revistei băcăoane: „Cititorule, deparazitează-ți creierul” – Ilarie Voronca, 1924.

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2007