Așteptând Festivalul „Enescu”
(Daniela Caraman Fotea, 21 iunie 2007)
S-au încheiat cu doar cîteva zile în urmă lucrările premergătoare Simpozionului de muzicologie care se va desfășura la debutul Festivalului Internațional „George Enescu”, în aula Palatului Cantacuzino: 5-8 septembrie. De fapt s-a pus un punct final, s-a definitivat programul în context conceptual. Promovarea, mai agresivă în acest an datorită managementului semnat de directoarea Muzeului „Enescu”, Laura Manolache, a început cu bună vreme în urmă: informări, invitații, trimiteri bogate de materiale muzicale din fondul de referință al muzeului, au determinat aflux de participare: 20 de oaspeți – muzicologi, din 9 țări: Germania, Austria, Franța, Ungaria, Republica Moldova, Serbia, Statele Unite, Canada, Israel, 5 fiind reprezentanți ai diasporei; sunt și 41 de comunicări din România. Firesc: Enescu în detaliul creației, artei și vieții sale nu este cunoscut încă pe măsura genialității sale. Iată cîțiva autori cu titlurile aferente: Corneliu Dan Georgescu – Berlin, „Despre noțiunea de <timp muzical enescian>” ; Michaela Caranica Fulea – Essen „Edmond Fleg între mit, Sofocle și Enescu”; Roseline Kassap – Riefenstahl (Paris) „Al doilea cvartet – formă aparentă, formă reală”. Valentina Dediu „Interpretări comparate ale Sonatei a III-a pentru pian și vioară”. Theodor Grigoriu – „Viziuni orchestrale ale unor creații de George Enescu”, Olguța Lupu – „Piesa pentru pian pe numele lui Fauré”, Despina Petecel – „Enescu-Brâncuși, în căutarea esenței zborului”. Îi vom asculta și pe maeștrii Vasile Tomescu, Viorel Cosma, Grigore Constantinescu, Elena Zotoviceanu, Cornel Țăranu, lista e lungă. Ideile, temele de discuții, de interes. O bună idee a organizării Festivalului – readuc în context numele lui Mihai Constantinescu, directorul Artexim, a rezervat primele zile de după 1 septembrie și unor concerte compacte de muzică românească. Participanții la simpozion, ziariștii invitați – și aici nominalizarea este semnificativă, pot avea astfel o idee eșantionară asupra orientărilor și specificului de creație națională, în varii specii și stiluri.

Reacții, comentarii, alături de comunicările de la simpozion vor deveni corp constituit prin tipărire, ca material de studiu: contribuții, cercetări prețioase.

Se pregătește și o expoziție semnificativă – Enescu în constelația muzicienilor epocii sale, prezentare de Clemansa Firca.

A 18-a ediție a Festivalului internațional „George Enescu”, „majoratul” deci, bate la ușă. O să treacă repede vara...