Aniversare... lirică!
(Daniela Caraman Fotea, 6 februarie 2006)
In această stagiune s-a mers la operă; și premierele au fost un motiv, dar importantă rămîne tradiția cultivată pentru gen peste ani, marile voci dăruite scenei naționale și internaționalului. Între ele, luceafărul Ludovic Spiess. Mai puțin și pe nedrept poate lăsată în umbră este pledoaria Pro Opera a Radioului. Mă întorc cu cîteva decenii în urmă și-mi amintesc de plaja atrăgătoare a transmisiilor integralelor de operă – toate marile titluri ale repertoriului, de primele audiții prezentate, de emisiuni – comentariu sau actualități, regizate din redacția specializată, de profesioniști și pasionați ai muzicii de operă, care, îmi place să o repet este, cred eu, și rămîne în complexitatea ei scenică, obrazul subțire al culturii.

Toate se petreceau în Radio sub bagheta unei personalități foarte interesante: o numesc pe Doamna Elena Horos, venită în instituție din 1951, devenind apoi șef al redacției de operă operetă, secretar general de redacție, după o carieră lirică la Cluj și București. Pe scenele reputatelor teatre cîntase în „Traviata”, „Rigoletto”, „Bărbierul din Sevilla”, „Lucia di Lamermoor”, „Voievodul țiganilor”, Olimpia din „Povestirile lui Hofmann”, pajul din „Nunta lui Figaro”. Absorbise muzica din copilărie: părintele ei, lucrînd la ziarul Tribuna Ardealului, avea intrare liberă pentru el și familie la operele maghiară și română din Cluj: i-a oferit privilegiul traiului – în ambianța muzicii, transformat în pasiune. Elena Horos, Mimi, alintată de cei apropiați, a studiat și vioara, 8 ani, apoi, canto la Conservatorul din București cu Constantin Stroescu, a predat ea însăși la catedra lui Ion Vicol, canto auxiliar: I-au fost elevi Cornel Fugaru, Titus Munteanu, Florian Lungu.

Este o mînă de om, caldă, prietenoasă, cu energie și idei în perpetuum. Trec în revistă doar cîteva titluri de emisiuni ale finalului de ani '60: „Vă place opera?”, „Galeria personajelor de operă”, „Opera românească și istoria”, „Panoramic opera”, „Personaje în monolog”, „Oaspetele emisiunii noastre”, „Soliști români pe meridianele lumii” și câte prezentări de prime audiții, montaje muzical literare ale titlurilor celebre, realizate alături de o echipă profesionistă. Redactori cu popularitate formați prin experiența ei: Amalia Brumer, Georgeta Cristescu, Aura Dumitrescu Piliuță, Anne Marie Kron, Gabriela Constantinescu, cu voia Dvs. și subsemntata, Santuzza Dinescu, Luminița Constantinescu, vegheate cu dragoste de omniprezenta Zizi Vasilescu.

Am făcut această întoarcere în timp pentru că astăzi, 1 februarie, Doamna Elena Mimi Horos împlinește 85 de ani! înconjurată cu grijă și iubire de cei care o cunosc, prețuind-o, și de elevii pe care încă îi are. La mulți ani, din inimă, Doamnă Elena Horos.

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2006