VIDEO EVENIMENT – Enescu în inima ta
(Daniela Caraman Fotea, 16 septembrie 2007)
Două teleaste cu renume – Florica Gheorghiescu și Ioana Bogdan semnează DVD-ul care aduce în Festival un amplu și prețios document asupra vieții și creației compozitorului pe care Bernard Gavoty îl considera „un monument în fața căruia trebuie să te descoperi”. Un film realizat între 1993-1995 cu sprijinul substanțial al lordului Yehudi Menuhin, elev la Paris, în anii tinereții, al lui George Enescu, apoi colaborator și prieten. Enescu va rămâne pentru mine Absolutul prin care eu îi judec pe alții, mărturisește domnia sa în interviul de mare cuprindere documentară și spirituală din prima parte a DVD-ului. „Realizate în liniștea elegantei și primitoarei sale case din Chester Square, Londra” – consemnează Florica Gheorghiescu – „evocarea momentelor colaborării celor doi mari reprezentanți ai artei interpretative europene constituie, pentru generațiile de astăzi și pentru cele viitoare, o pagină de istorie a muzicii românești și universale, totul izvorând dintr-o impresionantă, caldă și nobilă prietenie, din prețuirea elevului pentru distinsul său maestru”. Filmul a fost recompensat cu 6 distincții în țară, și premiul Festivalului Internațional de la Monte Carlo.

În partea a doua, DVD-ul prezintă secvențe din arhivele românești, europene și americane: de la Carnegie Hall, ale Filarmonicilor din New York și Philadelphia, documente ale Arhivei Cinematografiei din România, Muzeului George Enescu și Fondului special multimedia TVR. Mărturii de mare impact și reverberație legate de viața si creația muzicianului român oferite de sir John Barbirolli, Arthur Rubinstein, Cella Delavrancea, Lory Wallfisch, Constantin Bobescu, Mihai Brediceanu, Pascal Bentoiu, de personalități din comunitățile românești din Statele Unite.

„Ce lume, Doamne!”, scrie Ioana Bogdan. „N-am auzit în viața mea atâtea înalte elogii, făcute cu atâta căldură. Este o uriașă pledoarie pentru muzică, dar mai ales pentru prietenia adevărată, nobilă, loială și durabilă, pe care oamenii (ne-o dovedesc aceștia), o pot realiza... Confortabil gând!...”

Iată câteva dintre ele:

„Enescu va rămâne pentru totdeauna lumina mea călăuzitoare, ca om și ca muzician. Am studiat muzica prin vocea lui Enescu și prin explicațiile sale.”
Lord Yehudi Menuhin

„Era un pianist magnific, de violonist ce să mai vorbesc!... Cânta mult mai bine decât mine! Era un pianist atât de bun, încât eram gelos pe el.”
Artur Rubinstein

„Era unic în lume! Nimeni nu a putut să redea o temă, o frază din Concertul lui Beethoven, ca Enescu. Eu am auzit mulți mari violoniști. L-am întrebat: «Cum faci asta?»... Aplica arcușul, așa... nițel pieziș. Ce ieșea din sunetul acela era ceva care te răscolea atât de mult, că nu puteai să-l asculți fără să plângi. Enescu a fost cel mai mare violonist... genial... pe care l-am auzit.”
Cella Delavrancea – 1980

„In primul rând, Enescu e compozitor și toate celelalte daruri cu care a fost înzestrat, au avut rolul unui fel de ecran care ni l-a ascuns un timp. Cred în Enescu al veacului XXI.
Pascal Bentoiu – 1993