„Beaux Arts”... splendoare a muzicii
(Daniela Caraman Fotea, 20 septembrie 2007)
Îndestulată de ascultarea unor orchestre faimoase, dar știute de peste timp, a unor lucrări – pe care îmi făceam temele în Conservator, mi-am îndreptat, firesc, atenția asupra acelor formații care propuneau în contextul Festivalului Internațional „George Enescu”, noutatea apariției, valoarea – prin statut profesional aplecat asupra unui repertoriu reprezentativ, dar nu foarte des cântat la noi. Este cazul celebrisimului trio american Beaux arts: Menahem Pressler – pian (fondator), Daniel Hope – vioară, Antonio Meneses – violoncel.

După 52 de stagiuni (!), stârnesc în continuare admirația pe meridiane: din Statele Unite, în Japonia, Germania, Israel, Brazilia, Canada, Asia ș.a. Nu oricum ci pe mari scene ale muzicii, ori în ambianța celor mai selecte medii artistice, Metropolitan Museum of Art, New York, Biblioteca Congresului din Boston... Au cel puțin 100 de recitaluri anual, peste 6000 de apariții în carieră!! (Menahm Pressler a cântat la tinerețe și sub bagheta lui George Enescu, în Statele Unite!).

Ne-am bucurat de prezența lor, marți 18 septembrie la Ateneu. Program: Beethoven: Trio nr.1 în Re major, op.70 „Geistertrio”, Serenade Lontaine, în mi minor – lucrare enesciană dedicată în 1903, familiei regale a României, Franz SchubertTrio în Mi bemol, op.100, partituri care solicită tehnică solidă, capacitate de evocare și trecere rapidă, convingătoare, de la spiritul clasic la cel romantic, dar și o incursiune în psihologia și ethos-ul românesc, acestea din urmă așteptând a fi reliefate din atmosfera lirică, modal impresionistă a Serenadei. A fost posibil: trio-ul are propuneri neașteptate (Scherzo-ul de Șostakovici la bis); afirmă o scânteietoare paletă sonoră, timbralitate concentrată măiestru într-un unison dobândit prin practica îndelungată. Cu olimpiană, sofisticată expresie și virtuozitatea spirituală a artistului implicat în filosofia muzicii.

Performanța trio-ului, salutat cu participare de publicul – în majoritate alcătuit din cunoscători, a fost onorată și de înalte oficialități americane: Șeful Misiunii Ambasadei Statelor Unite ale Americii, Dl. Mark A. Taplin, atașatul cultural, D-na Kathy Kavalec, printr-o recepție pe parcursul căreia pesonalități ale culturii și muzicii românești au înnoit gestul aplauzelor prelungite de la Ateneu: Andras Demeter, Secretar de stat, Virgil Nițulescu, Secretar General în Ministerul Culturii și Cultelor, Smaranda Oțeanu-Bunea, Clemansa Firca, Petre Codreanu, Octavian Nemescu, Gheorghe Firca, Nicolae Licareț, Costin Popa, Mircea Bunea, Mihai Cosma, Irina Hasnaș, Magdalena Tara ș.a.

Cu repertoriu uriaș, discografie extinsă (sunt artiști Philips, Warner), Beaux Arts se constituie într-o emblemă a muzicii de cameră rafinate. Trio-ul anunță în continuare o viață concertistică lungă; sunt protejați de imensul lor talent!

Copyright: cIMeC – Institutul de Memorie Culturală, 2007