Elena Maria Șorban Cronica muzicală on-line     HOME
ORCHESTRA „ANTONIN CIOLAN” A ACADEMIEI DE MUZICĂ CLUJENE
(Elena Maria Șorban, muzicolog – 2 decembrie 2013)
Orchestra Academiei de Muzică 'Gh. Dima'
Orchestra Academiei de
Muzică
"Gh. Dima"
O realizare normală și benefică: reorganizarea orchestrei studențești a instituției, cu participarea profesorilor – inițiată și coordonată de Prof.univ.dr. Alexandru Marc. Partidele și repetițiile cu acestea au fost conduse, pentru concertul inaugural, de violonistele Dorina Mangra, Melinda Béres, violistul Marius Suărășan, violoncelistul Vasile Jucan – rectorul instituției –, flautista Liliana Cadar, oboistul Adrian Cioban, clarinetistul Flaviu Trif, trompetistul Ganriel Posdărescu, cornistul Alexandru Marc, trombonistul Mircea Neamț-Gilovan, de Liviu Deac (tubă) și Emil Simion (timpani), care s-au alăturat pe scenă, studenților lor.

Înainte de a face cronica de concert, se cuvine rememorată în câteva cuvinte personalitatea lui Antonin Ciolan (1883-1970), dirijor fondator al Filarmonicii clujene, ctitor de școală dirijorală clujeană, Profesor emerit, Maestru emerit al artei, Artist al poporului – maestru al maeștrilor Petre Sbârcea, Emil Simon, Ervin Acél, Liviu Comes, Ion Bogdan Ștefănescu, Erich Bergel.

Dirijorul Petre Sbârcea
Dirijorul Petre Sbârcea

Maestrul Petre Sbârcea a continuat tradiția Orchestrei studențești conduse, cu decenii în urmă, de Antonin Ciolan – despre care toți instrumentiștii clujeni formați aici au numai amintiri pozitive. La rândul său, personalitatea artistic-didactică a Maestrului Petre Sbârcea a relevat acum un stil de lucru cu ideala îmbinare dintre exigență profesională și atitudine umană degajată, prin care a rezultat o interpretare în care au fuzionat calmul clasic și tenperamentul ardent.

Violonistul Vlad Răceu
Violonistul Vlad Răceu

Solistul serii a fost violonistul Vlad Răceu, care a interpretat Concertul în sol minor, de Max Bruch, cu reliefuri melodice generoase și virtuozitate sclipitoare. Paginile simfonice care au încadrat concertul solistic au fost Uvertura „Forța destinului” de Verdi și Simfonia „Din Lumea Nouă” de Antonin Dvořak. În Simfonie, construcția ciclică a fost foarte clar și elocvent redată, cu toate ipostazele temei, de la narativ la liric (cu sugestia vocalității de cântec popular, în partea lentă), de la scherzo la monumental. O mențiune aparte pentru expresivele solouri de clarinet ale studentului Flaviu Ludușan.

Dar și istoria este, negreșit, ciclică. Modelul plurigenerațional al componenței de ansamblu simfonic este o organizare eficientă, cultivată atât în Europa, cât și în Statele Unite, dar și de Orchestra Conservatorului, în deceniile când s-a aflat sub bagheta lui Antonin Ciolan. Așa cum toți rememorează acele concerte, vor fi câteva promoții de studenți care își vor aminti cu intensitate despre concertele de astăzi, de sub bagheta Maestrului Sbârcea. Și ei vor duce în întreaga lume, așa cum au făcut-o zecile de promoții ale antecesorilor, faima școlii care i-a format și care, iată, a revenit acum la modalitatea optimă de a-i forma ca valoroși și exigenți instrumentiști de orchestră.

Repetițiile pe partide au avut, și în cazul nostru, rezultate... audibile, apreciate de publicul numeros care a umplut sala Auditorium Maximum a Universității clujene, gazda acestui concert – care va deveni, sperăm, un reper istoric al vieții academice clujene.

* Fotografii de Dan VARIU.