Elena Maria Sorban Cronica muzicală on-line     HOME
CONCERTE EDUCATIVE CLUJENE: fortepiano; orgă; Mozart; Haendel; colinde
(Elena Maria Șorban, muzicolog – 24 decembrie 2014)
Achiziționarea unui fortepiano (fabricat în Boemia, în anul 1825) pentru Academia de Muzică „G. Dima” a prilejuit, în urma restaurării instrumentuli respectiv, organizarea unei conferințe cu exemplificări muzicale. Asist. univ. dr. Bernadette Czumbil, autoarea unei teze de doctorat despre Carl Philipp Emanuel Bach, a prezentat realitatea muzicală din a doua parte a secolului al XVIII-lea, cu stilurile caracteristice: galant, sensibil, Sturm und Drang și cel clasic. Expunerea a fost întregită cu exemplificări susținute de tinere cadre didactice – la fortepiano (Bernadette Czumbil), clavecin (Amalia Goje), pian (Zoltán Horváth) – prilejuind sesizarea distincțiilor tehnice și timbrale ale clavirurilor care au coexistat în acea perioadă istorică.

Cum să compui o piesă pentru orgă a fost tema conferinței susținute de compozitorul Hans Peter Türk, alături de organista Ursula Philippi – în vederea pregătirii Concursului internațional de compoziție „Sigismund Toduță” 2015 (termen de înscriere: 1 februarie 2015), având ca obiectiv o lucrare pentru orgă solo, cu durata de 10-15 minute.

Calendarul cultural al lunii decembrie este marcat nu numai de sărbătorile de iarnă, ci și de comemorarea lui Mozart. A devenit deja o tradiție ca Festivalul organizat anual de Societatea Română Mozart să cuprindă și un concert dedicat celor mai tineri auditori. În acest an, conducerea acestuia a revenit tinerei dirijoare Dalma Kovács, care alături de câțiva colegi instrumentiști, au explicat împreună celor câtorva sute de copii, frumusețile melodice, ritmice, dinamice și timbrale ale muzicii – pe un program predominant Mozart, care a mai cuprins Vivaldi (solist la vioară: Dan Răceu), Bach, Ceaikovski, jazz. A participat corul claselor a III-a și a IV-a de la Liceul Teoretic „Báthory”.

Oratoriul Messiah de Haendel (partea I) sub bagheta dirijorului Kenneth Tucker a prefigurat interpretarea aceleiași partituri într-un concert al Filarmonicii, câteva zile mai târziu. Auditorii care au asistat la versiunea aceasta, realizată de corul Con Spirito și Orchestra Simfonică de Tineret Transilvania, condusă de Radu Zaharia – alături de soliștii Georgeta Stoleriu, Antonela Bârnat, Ruben Mureșan, Slavic Vulpe – au avut ocazia să fie instruiți cu o substanțială introducere explicativă, realizată de Ken Tucker, care a deslușit ilustrativismele și celelalte figuri retorice ale partiturii, concretizate prin exemplificări prealabile ale instrumentiștilor. Un program de sală foarte bine structurat, cu traduceri adaptate, a susținut acest demers de înaltă calitate artistică și intelectuală.

Colinda și colindatul pe înțelesul copiilor a fost o temă generoasă, realizată de Corul Filarmonicii „Transilvania”. Dirijorul Cornel Groza a fost însoțit în demersul moderator, de tânăra absolventă de muzicologie Cristina Pascu – cu dezinvoltură, limpezime, căldură pilduitoare. Micii auditori au aflat astfel, cum se numesc vocile umane, în funcție de înălțimea lor, dar și abecedarul mișcărilor dirijorale. Mai mult de atât, ei au fost încântați cu armonizări tradiționale și moderne, între care arta maestrului Tudor Jarda rămâne referențială.

Concertul educativ – destinat copiilor, elevilor, studenților sau adulților – este un tip de manifestare artistică din ce în ce mai frecvent pe scenele clujene, cu realizări ca cele menționate, îmbinând adresarea către inimă cu cea către minte, pregătirea elaborată cu firescul intervențiilor interactive, spre folosul viitorimii.