Elena Maria Sorban Cronica muzicală on-line     HOME
CONCERT COMEMORATIV VICTOR DAN – CU TRIO DAN
(Elena Maria Șorban, muzicolog – 17 martie 2015)
Victor DAN La un an de la decesul organistului clujean Victor Dan (1941-2014), fiii săi au revenit acasă cu un concert Bach. Este prima oară când formația TRIO DAN, înființată în anul 2000, a concertat în orașul natal. Cei trei artiști – Aaron Dan (flaut), Theo Dan (vioară) și Michael Dan (orgă) s-au format mai întâi la Școala de Muzică «Augustin Bena». În studenție, s-au desăvârșit cu mari profesori europeni, parcurgând, fiecare, mai multe etape – și au absolvit studiile superioare la Berlin. După cum aflăm din caietul-program, ei au o bogată activitate individuală, dar efectuează anual un turneu împreună, cu formația de trio. La baza pregătirii lor se află însă, educația prin iubire de care au avut parte din partea părinților muzicieni, al căror caracter plin de modestie în privința carierei personale rodește acum din plin.

Trio DAN Concertul comemorativ a avut loc în catedrala gotică Sfântul Mihail din Cluj – iar sentimentul dominant pe care l-am resimțit a fost bucuria muzicii. Coralul Jesus bleibet meine Freude, BWV 147, a avut valoare de motto. Cei trei instrumentiști au cântat solo și împreună, într-un program dificil și de mare diversitate, care ar face cinste oricărui lăcaș european de cultură. Autenticitatea stilistică a barocului – în special, libertatea ritmică de tip declamatoriu – a fost exprimată firesc de discursul muzical al fraților Dan, deopotrivă în Fantezia și fuga pentru orgă, în sol minor, BWV 542, în Fantezia cromatică BWV 903 (în transcripție pentru flaut solo), în monumentala Ciaconă din Partita în re minor, BWV 1004 sau într-o triosonată. Parcursul interpretativ al Ciaconei m-a impresionat în mod deosebit, sugerându-mi dansul originar, urmat de contemplație și, parcă, de levitație – repriza fiind aidoma unei reveniri în planul terestru, cu o adevărată jubilație a secțiunii în Re major.

Concertul a fost introdus de Corul de Cameră «Mihai Guttman», dirijat de prof. Ágnes Bedő – cu un motet al compozitorului maghiar de origine clujeană György Orbán, Timor et tremor, o piesă esențializând expresiv versete de psalm redată cu acuratețe și expresivitate.

Catedrala s-a însuflețit prin cei circa 500 de auditori care s-au recules în concertul organizat gratuit, sub egida Filarmonicii de Stat «Transilvania». Să ne reamintim că termenul «gratuit» vine din latinescul gratia, har…