Elena Maria Sorban Cronica muzicală on-line     HOME

Festivalul de Muzică Veche Miercurea Ciuc 2015 (IV)
Ansamblul Baroc Transylvania – Lacertae – Balkan Baroque Band

(Elena Maria Șorban, muzicolog – 18 iulie 2015)

La 35 de ani de existență, Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc a dobândit rangul de Festival European – rang confirmat cu prisosință și de programele acestei ediții.

În ziua finală (duminică, 12 iulie) s-au desfășurat concomitent trei concerte de prânz, în trei localități diferite: pe platoul din fața mănăstirii Șumuleu Ciuc – Lyceum Consort, la castelul din Lăzarea – ansamblurile Kájoni Consort și Codex, iar la Bancu – Ansamblul Baroc Transylvania.

Opțiunea pentru locația ultim menționată aparține organistului Erich Türk, care a descoperit în acest sat una dintre cele mai vechi orgi din țară, adecvată interpretării pieselor din Codicele lui Căianu, instrument la care este probabil că ar fi cântat însuși călugărul-muzician. Capela Sf. Ioan din capătul satului era ticsită de credincioși rămași după liturghie să asculte concertul comentat, scurt și cuprinzător. De la Dario Castello și Girolamo Frescobaldi la Giovanni Battista Vitali și Heinrich Ignaz von Biber, piesele au răsunat eufonic și virtuoz, în interpretarea lui Zoltán Majó (flaut drept), Mátyás Bartha (vioară barocă), Ciprian Câmpean (violoncel baroc) și Erich Türk (orga din Bancu).

Seconda pratica
a fost obiectivul propus de ansamblul Lacertae (Paris), format din inițiativa lui Patrick Wibart, un foarte tânăr virtuoz la serpent – instrument de alamă, în formă de șarpe, datând de la finele secolului al XVI-lea. Programul a fost o ipotetică recreare a repertoriului italian cu acest instrument folosit în Franța epocii, având alături vocea de contratenor a lui Raphael Mas, pe Romain Falik (lăută și teorbă), Marie Vanrijhn (clavecin, orgă), Thibaut Roussel (teorbă și chitară). Soluțiile armonice și dezvoltările improvizatorice au părut uneori simpliste și astilistice – o concesie deliberată a interpreților față de gusturile unui public mai puțin cultivat sau o contaminare inconștientă a lor cu clișeele muzicii de consum actuale?... Calitățile ansamblului – vervă tinerească, măiestrie, entuziasm – au generat opinii predominant pozitive.

Concertul de încheiere al Festivalului, susținut de Balkan Baroque Band, cu incitantul titlu Vivaldissimo, a părut (în mod firesc) marcat de suprasolicitarea membrilor în concertele anterioare și deplasarea efectuată cu Orchestra Barocă a Festivalului, la București, cu o zi înainte. Soliști au fost clavecinistul Erich Türk, violoniștii Mihai Ghiga, respectiv, Mircea Ionescu și Ignác Csaba Filip la flaut drept (unicul solist din întreaga ediție, care a stăpânit partitura pe de rost).

Festivalul s-a încheiat în pași de dans, demonstrați de maestra de dansuri istorice Anikó Szabó, alături de Péter Szutor, în euforia și cu participarea tuturor – protagoniști și public.