Elena Maria Sorban Cronica muzicală on–line     HOME

Concert clujean Georg Ruzitska – 150
(Elena Maria Șorban, muzicolog – 29 august 2019)

Corul și Orchestra 'Sfânta Cecilia'
Corul și
Orchestra „Sfânta Cecilia”

Compozitorul de origine vieneză Georg/György Ruzitska (1786-1869) a fost o personalitate emblematică a vieții muzicale clujene, unde și-a petrecut ultimii 50 de ani de viață. A desfășurat o bogată activitate de organizator, muzician bisericesc și de teatru, organist, dirijor, profesor și compozitor.

Actualul Kirchenmusikdirektor al Parohiei Romano-Catolice „Sf. Mihail”, dr. István Potyó, este un promotor fervent al creației muzicale a predecesorului său – un compozitor ignorat, la fel ca și alți înaintași, de instituțiile muzicale de stat.

Cu ocazia a 150 de ani de la moartea lui Georg Ruzitska, Corul și Orchestra „Sfânta Cecilia”, sub bagheta dirijorală a lui István Potyó, au realizat un concert de autor, în care au intercalat lucrări orchestrale și vocal-instrumentale. Dirijorul, pe parcursul unui deceniu, s-a ocupat cu laborioasa transcriere și reconstituire din știme manuscrise, a compozițiilor lui Georg Ruzitska.

Dirijorul István Potyó
Dirijorul István Potyó

În muzica orchestrală audiată – Uvertura operei „Alonso sau puterea destinului”, Fantasia variazioni e finale per gran orchestra (1836) și „Uvertura maghiară” (compusă pentru tragedia istorică Zrinyi de Carl Theodor Körner, piesă cu care a fost inaugurat teatrul național maghiar clujean, în anul 1821) – am putut remarca limbajul muzical și formele de tip romantic timpuriu, care păstrează lipsa de cristalizare a stilului sensibil, în sensul predominanței principiului evolutiv liber.

Din creația bisericească a lui Georg Ruzitska, am audiat trei piese. În gradualul dedicat Sfintei Maria (1839), partida solistică originară de bas a fost transpusă cu acest prilej, pentru solo de sopran, fiind încredințată vocii sensibile și energice a sopranei Apollónia Egyed. În prima sa Misă, în fa major (1819), Ruzitska s-a dovedit a fi un bun cunoscător al esteticii clasice a tonalităților – astfel încât, bunăoară, secțiunea din Credo care tratează viața terestră a lui Isus (Et incarnatus... passus et sepultus est) se desfășoară în tragica tonalitate re minor.

Soprana Apollónia Egyed
Soprana Apollónia Egyed

Soliștii Misei – soprana Apollónia Egyed și basul Róbert Vilmos György -, Corul și Orchestra „Sf. Cecilia” au performat convingători în fața publicului de sute de persoane din Biserica Piaristă, lăcaș emblematic al activității celui omagiat.

* Fotografii de SzCsT.

Copyright: cIMeC 2019