Elena Maria Sorban Cronica muzicală on-line     HOME
PROIECT CLUJEAN PENTRU ORGI ISTORICE
(Elena Maria Șorban, muzicolog – 18 iunie 2010)
afișul festivalului Oare câte orgi istorice să fie în județul Cluj? Peste 100! Ele au fost inventariate – nu numai ca obiecte în sine, dar și ca problematică de restaurare, de organistul Erich Türk, cu implicarea clasei de orgă a Academiei de Muzică „Gh. Dima” și a editurii TransylvANTIQs. O expoziție documentară exemplar pusă la punct, pe această temă, s-a integrat ediției 2010 a Festivalului muzical de Rusalii (16-21 mai; traducerea exactă și adecvată, a titlului originar, față de versiunea de pe afiș, „Festivalul muzical al primăverii clujene”), organizat de Biserica Reformată Centrală – în edificiul gotic, construit din porunca regelui Matia Corvin. Festivalul a inclus recitaluri – de orgă, susținut de Ursula Philipi, de clavecin, al lui Erich Türk, corale, cu Schola Gregoriana Monostorinensis și Con Spirito, dirijat de Kenneth Tucker, cu ansamblul baroc Fonte di Gioia. S-au solicitat donații pentru concretizarea a trei operațiuni de salvare: orga din Năsal (constructor anonim, sec.XVIII, în stare foarte degradată), orga din Sic (constructor vienez anonim, din sec. XVIII, nefuncțională, însă relativ conservată), orga din instituția organizatoare – instrument emblematic al concertelor de orgă organizate de Filarmonica „Transilvania”, al vieții noastre muzicale, în general, construit de reputata firmă Angster, în 1913, necesitând ample lucrări de reabilitare. S-au adăugat veniturile provenite din vânzarea de cd-uri multimedia editate de TransylvANTIQs. Fondurile obținute se vor împărți egal pentru aceste trei proiecte prioritare, dintre cele peste 100 de orgi avute în vedere.

Orga din Nasal

Orga din Năsal

Orga din Sic

Orga din Sic

Orga din Cluj
Orga din Cluj
Organist
Organista Katalin Boldizsár

Am participat numai la unul dintre valoroasele concerte – făcând cunoștință cu organista Katalin Boldizsár, masterandă a Academiei de Muzică „Gh. Dima”, ocupând deja prestigioasa și dificila funcție de tradiție, aceea de organistă și maestru de capelă al Bisericii Reformate Centrale clujene. Programul a fost consecvent construit pe tematica de Rusalii, beneficiind de aportul grupului medieval Schola Gregoriana Monostorinensis – grup având drept cantus magister pe Tamás Jakabffy. Imnul gregorian Veni, Creator Spiritus a oferit originalul prelucrării lui Nicolas de Grigny, o piesă de orgă de mare rafinament coloristic. Alternanța gregorian – baroc a culminat prin trei prelucrări de coral de J. S. Bach, din aceeași tematică liturgică. Organista Katalin Boldizsár a adaptat adecvat posibilitățile tehnice ale instrumentului romantic la stilul bachian, cu reflexivitate ideatică și virtuozitate polifonică. Coralul-fantezie „Ein feste Burg ist unser Gott” de Max Reger a demonstrat forța acestei instrumentiste, cu o aparență delicată, de a stăpâni o lucrare monumentală, cu maximă forță expresivă.

Un concert de remarcabilă autenticitate stilistică, datorat deopotrivă ansamblului Schola Gregoriana Monostorinensis și organistei Katalin Boldizsár; un program admirabil îmbinat, potrivit cerințelor istorice și liturgice, dar și de diversitate și de evidențiere a calităților proprii (prin piesa de Reger) – baza pentru orice realizare muzicală de nivel superior, atins acum prin calitățile tehnice și artistice ale interpreților.

* Autorul fotografiilor: Erich Türk.