Elena Maria Șorban Cronica muzicalĂ on-line     HOME
Festivalul de Muzică Veche Miercurea Ciuc, 2011 (1)
SENZA NOME ÎȘI FACE RENUME

(Elena Maria Șorban, muzicolog – 14 iulie 2011)
Calendarul festivalurilor de muzică veche din România continuă: în luna mai, la Cluj s-a desfășurat La Stravaganza (concerte, ateliere, concurs de interpretare), în luna iunie, Festivalul de muzică veche din Timișoara (concerte, cursuri, conferințe), iar la mijlocul lui iulie, Festivalul harghitean concentrează cea mai veche manifestare de profil (datând din anul 1980). Colaborarea dintre ele implică diferite aspecte, concretizându-se acum în invitarea unei formații laureate cu premiul I la concursul clujean, la Miercurea Ciuc. Senza nome, ansamblu alcătuit din studenți ai Universității de Muzică București și ai Academiei de Muzică „G. Dima”, sub conducerea violonistului Mihail Ghiga, s-a prezentat acum fără soprana din prim-planul concursului La Stravaganza, iar alături de violonista Iulia Smeu, lautista Olivia Iancu și clavecinista Emma Theodora Filimon au fost pe scenă și cadrul didactic îndrumător, precum și (printr-o inspirată idee de moment), experimentatul violoncelist Ciprian Câmpean.

Programul s-a configurat ascendent, din piese de diferite alcătuiri timbrale (incluzând două viori cu corzi și arcușuri specific baroce, clavecin, lăută, violoncel, în diferite combinații), piese diferite și prin gradul de „rodaj” artistic. Dacă Sonata Sanguineus & Melancholicus de C. Ph. Em. Bach a părut, deocamdată, insuficient de convingătoare, în schimb ultimele două piese – Variațiuni pe tema John come kiss me now din culegerea The Division Violin (cântată din facsimilul ediției originale, din 1705) și La Follia de Vivaldi – au făcut dovada adevăratului nivel al formației, prin virtuozitate și dramaturgie interpretativă. Am apreciat creșterea profesională semnificativă, pe tărâmul muzicii vechi, a Olimpiei Iancu (pe care am mai audiat-o aici, în urmă cu doi ani) – în ansamblu și în piesa solo de John Dowland, unde stăpânirea deplină a discursului a dat impresia adecvată de cvasi-improvizație.

Senza Nome
Senza Nome
Senza Nome

Un concert pilduitor pentru cei aproape 40 de participanți la cursurile Universității de vară, ca nivel artistic și ca demonstrare a puterii de afirmare a tinerilor. O demonstrație despre eficiența unui profesor-artist, cu rezultate admirabile, Mihail Ghiga.

Senza Nome, ansamblul înființat de circa jumătate de an, cu scopul participării la concursul La Stravaganza, unde a cucerit premiul I, s-a prezentat în deschiderea Universității de vară de la Miercurea Ciuc ca un ansamblu flexibil, în spiritul autenticității baroce – având potențialul de a deveni un nume de referință al muzicii vechi din România.
Senza Nome
Senza Nome

Festivalul de Muzică Veche a reînceput, la Miercurea Ciuc, cu avânt și benefice colaborări – cu accent pe cursurile de vară și propensiune spre viitor.