Elena Maria Șorban Cronica muzicală on-line     HOME
O familie de artiști din Zalău
(Elena Maria Șorban, muzicolog – 28 mai 2012)
Dulcis AnimusLászló Kövári, pianist, profesor și tată de familie, alături de fiica sa Aranka Kövári (acum la vârsta de 15 ani) au înființat, cu câteva stagiuni în urmă, duoul baroc de clavecin și flaut drept, numit Dulcis Animus. De această dată, au cântat la Cluj cu ocazia vernisajului de pictură al mamei, Ilona Adorjáni – expoziție intitulată Ziduri. Ambientul subteran al galeriei Bisericii Evanghelice este al zidurilor cetății medievale, așa că totul este cât se poate de potrivit, iar acustica este ideală. Tablourile m-au surprins prin contururile luminoase sugerate de linii în culori calde, conferind meditației pe tema spațiului, patina unui timp peren. Programul muzical a subliniat aceeași idee a durabilității, conținând piese baroce și contemporane.

Artizanul programului audiat acum este reputatul muzician Zoltán Majó, conducător al ansamblului Flauto Dolce, artist care desfășoară și o fructuoasă activitate pedagogică, îndrumând-o și pe Aranka Kövári. Tot din școala sa provine și flautista Maria Szabó, membră fondatoare a aceleiași formații Flauto Dolce, interpretă invitată în concertul susținut de Dulcis Animus. Așadar, ni s-a oferit un program bogat și divers, de la flaut drept solo la triosonată și la trio de flaute drepte, alăturându-li-se și maestrul Majó.

Secțiunea barocă a programului – Dario Castello, Jacques Hotteterre, Telemann – a fost dominată de orientarea galantă a epocii, în care ghirlandele ornamentale au răsunat fie opulent, fie filigranate de artista care își stăpânește deplin respirația, fără nici urmă de ezitare sau oboseală.

Secțiunea contemporană a adus sonorități aparte. Piesa solo Music for a Bird de Hans Martin Linde (n.1924) a prilejuit etalarea unui nuanțat vocabular tehnic-expresiv, de triluri, glissandi, sunete netemperate, dublări cu sunete vocale sau armonice, redate cu firescul unui copil-stăpân al jocului său. Variațiunile pe o temă de Haendel, de Heinz Walter (n.1928) au adus în discursul flautului acompaniat de clavecin, elemente rococo când distorsionate în maniera muzicanților populari, când investite cu pompă marțial-caricaturală. Eclectismul postmodern a apărut în deplina sa manifestare în piesele cu elemente de jazz, semnate de compozitorii Matthias Friederich (n.1954) și Rainer Glen Buschmann (1928-1995).

Profesorul Majó, în prezentarea pieselor, arăta că flautul drept tăcuse între baroc și perioada modernă, aidoma personajului de basm „Frumoasa din Pădurea Adormită”. Preluându-i ideea și adaptând-o la protagonista însăși, ne bucurăm că există în zilele noastre, adolescenți ca Aranka Kövári, pe care „boala somnului” nu pune stăpânire, ci ne încântă prin talentul său, cultivat cu agerime.