Elena Maria Șorban Cronica muzicală on-line     HOME
Festivalul Operelor Naționale, Cluj-Napoca – ediția inaugurală
(Elena Maria Șorban, muzicolog – 7 iunie 2012)
Festivalul Operelor Naționale, prima ediție – o inițiativă temerară, realizată (20-28 mai 2012) de Opera Națională clujeană – director artistic: Rareș Trifan. Descifrez în simbolul sonor al Festivalului, Marșul triumfal din Aida, o aluzie la titlul primei montări a instituției inaugurate în anul 1919, dar și victoria asupra vicisitudinilor prezente ori viitoare.

Sub aceeași emblemă, este notabilă lansarea celui de al doilea volum al monografiei Operei Române din Cluj, o amplă și temeinică realizare a muzicologului-academician Octavian Lazăr Cosma. Cele două volume – totalizând peste 1700 de pagini, publicate în condiții grafice excepționale de editura Charmides din Bistrița – prezintă artiștii, spectacolele, repertoriul, luminile și umbrele din perioada 1919-1999, cu frământări politice, ale acestui lăcaș de cultură și formulează substanțiale reflecții.

În cadrul Festivalului, a fost programat câte un titlu sau două ale fiecărei instituții: Aida și Nabucco ’12 ale gazdelor, Adriana Lecouvreur cu Opera din Timișoara, Evgheni Oneghin al Operei din București, Elixirul dragostei cu Opera Maghiară clujeană, spectacolul de teatru-dans Bal și opera Don Giovanni, ambele cu Opera din Iași. De remarcat că regizorii care vin din teatru adoptă orientări diferite, de la extrema tradiționalistă – precum Ion Caramitru, cu Evgheni Oneghin – la extrema alegoric-actualizatoare: Alexandru Hausvater, cu Nabucco ’12. Școala de dirijat clujeană – având ca numitor comun atenția pentru detalii îmbinată cu o generoasă perspectivă asupra întregului – a fost reprezentată de maestrul octogenar Petre Sbârcea (Aida), apoi de Adrian Morar (Don Giovanni, Nabucco ’12) și József Horváth (Elixirul), ceilalți artiști ai baghetei prezenți în festival fiind David Crescenzi (Adriana) și Iurie Florea (Evgheni). O seară a fost dedicată proiecției spectacolului Tosca de la Covent Garden, cu Angela Gheorghiu în rolul titular.

Manifestările s-au completat cu Simpozionul Teatralitatea operei, condus de Prof.univ. Dr. Doina Modola – cu o activă participare a publicului la dezbateri. Un concert în aer liber al celor două instituții de profil clujene s-a integrat totodată Festivalului „Zile de Cluj-Napoca”. Iată un mod exemplar de a concepe un festival de operă, îmbinând exigențele profesionalismului cu larga adresabilitate – deoarece reflecția teoretică și accesibilizarea practică a genului în rândurile publicului larg sunt deopotrivă necesare.

Expoziția Luminile scenei de fotograful Nicu Cherciu ne-a oferit un corolar al artei despre artă.
scenă din AIDA
Scenă din