Elena Maria Șorban Cronica muzicală on-line     HOME
Festivalul de Muzică Veche Miercurea Ciuc 2012 (I)
Deschiderea: Ensemble Renaissance din Serbia

(Elena Maria Șorban, muzicolog – 10 iulie 2012)
Venite a laudare / per amore cantare este mesajul de deschidere a noii sărbători a muzicii vechi, la a XXXII-a ediție a Festivalului.

Ensemble Renaissance din Serbia a revenit după neuitatul concert din același cadru organizatoric, din 2009, propunând acum spectacolul intitulat „Călătoriile lui Marco Polo”. Un recital al cărui unic și impardonabil defect a fost acela de a fi fost prea scurt, fiindcă o oră a trecut ca o clipă...

Mottoul din codicele italian Laudario di Cortona de la finele secolului al XIII-lea a încadrat recitalul, fiind reluat variat în final, ca sugestie a revenirii acasă din călătoria inițiatică. Etapele muzicale ale călătoriei au fost cântece de pe meleaguri italice, grecești, persano-arabe, chino-mongole, turcești și iarăși grecești, italice. Că peninsula peloponesiană a fost ocolită de corabia călătorilor medievali nu exclude că ei ar fi auzit muzică elenă și nu putem decât să ne bucurăm de licența de redactare muzicală, de a fi avut parte de acest domeniu atât de specific. Reprezentată de la cântecul popular la cel bizantin de pe muntele Athos – o oază pură de spiritualitate creștină și vocalitate în noianul instrumentelor de epocă – muzica grecească a fost a doua „ramă” care a încadrat programul.

Redactorul acestuia, Dragan Mladjenovic a avut desigur mult de lucru pentru a recolta piese din surse atât de diverse, iar colegul său din ansamblu, Ljubomir Dimitrijevic, a făcut prelucrări deplin convingătoare prin autenticitate stilistică. Programul – care figurează deja demult în discografia ansamblului – a răsunat incomparabil în ambientul în aer liber, din curtea cetății Mikó.
imagine din concert
imagine din concert
imagine din concert

Urmărind pe membrii formației, se justifică, iasăși și iarăși, de ce muzicanții laici erau considerați „îndrăciți” de gândirea medievală. Fie că instrumentele sunt intonate în solo sau în ansamblu, fluierele, cornii, fidulele, lăutele joacă înverșunat, ținând hangul vocilor. Mirabil s-au reliefat similitudinile instrumentelelor cu arcuș din zone geografice atât de îndepărtate – fidula occidentală și instrumentul cu arcuș erhu, din cultura chineză.

Mai presus de toate, Ensemble Renaissance din Serbia concretizează o noțiune care îmbină dansul cu dirijatul gestic al mișcărilor melodice (dirijat cheironomic, din practicile corale medievale) – o noțiune specifică, pe care aș numi-o „cheironomie corporală”.

Sunt convinsă că ar fi îndreptățit a le adresa invitația de a realiza un program Dimitrie Cantemir, prin care să se ia la întrecere cu ansamblul Hesperion XXI, condus de Jordi Savall!

Durata Festivalului 2012 din Miercurea Ciuc este între 8-15 iulie. Sperăm să mai avem asemenea ocazii de entuziasm! Venite a laudare!

* FOTOGRAFII DE GYULA ÁDÁM.