Elena Maria Șorban Cronica muzicală on-line     HOME
Festivalul de Muzică Veche Miercurea Ciuc 2012 (IV)
Concertul profesorilor Universității de Vară de Muzică Veche

(Elena Maria Șorban, muzicolog – 13 iulie 2012)
În a treia zi a desfășurării programului de o săptămână, cei 12 profesori (din Germania, Ungaria, România) ai celor aproximativ 60 de cursanți din cadrul Universității de Vară de Muzică Veche s-au prezentat discipolilor lor și publicului larg din Miercurea Ciuc, cu un bogat recital de muzică și dansuri de epocă. Sunt cursuri de vioară barocă – Ulrike Titze, de oboi baroc – Guido Titze, de viola da gamba și bas continuu – Ilse László Herbert, de canto – Ramona Eremia, de flaute drepte și flaut travers – Zoltán Széplaki, dansuri renascentiste – Gábor Kovács (curs pentru dansatori), Anikó Szabó (dans pentru toți muzicienii), percuție și improvizație de ansamblu – Roland Kasza și Balázs Sudár, de clavecin – Maria Fülöp, de ansamblu renascentist – István Rumen Csörsz, alături de profesorii-corepetitori la clavecin, Amalia Goje, Paul Cristian, Zsuzsa Kostyák Csengeri.
Ulrike Titze, Paul Cristian, Istvan Csata
Ulrike Titze, Paul
Cristian, Istvan Csata
Maria Fülöp
Maria Fülöp

Anikó Szabó
Anikó Szabó

Repertoriul a fost atotcuprinzător și pilduitor pentru bogăția muzicii vechi – cuprinzând piese de la medievalul turcesc la barocul târziu francez. Întrucât Universitatea de Vară de Muzică Veche a ajuns la a cincea ediție, iar cronicile mele au urmărit-o îndeaproape pe acest site, aș dori acum să mă limitez acum la profesorii nou cooptați și la cursurile de dans. Soprana Ramona Eremia, cadru didactic titular al Academiei clujene de Muzică „G. Dima” (unde abordează întreaga paletă stilistică a repertoriului de canto) a strălucit în cantata Les Passions de Rameau, cu bogăția vocii sale expresive și agile (Air tendre, Air légère). Clavecinista Maria Fulöp a făcut dovada calităților sale deosebite, în două piese pretențioase de tip variațional cvasi-improvizatoric, urmând în calitate de profesoară la Universitatea de Vară, mentorului ei de la Academia de Muzică clujeană, Erich Turk. De la aceeași clasă de învățământ superior provin și clavecinistele Amalia Goje și Zsuzsa Kostyák Csengeri, care au făcut dovada pregătirii lor superioare în muzica de ansamblu.

Titularul cursului de dansuri de epocă, Gábor Kovács de la Universitatea din Szeged a făcut dovada unui artist complex, prezentându-se în concert în calitate de clavecinist. Practiciana clujeană de dansuri istorice, Anikó Szabó a excelat în săriturile grațioase ale unei forlane cântate de colegii instrumentiști. Rămâne încă prea puțin conștientizată de muzicieni, necesitatea de a însuși cu propriul corp, pașii unor dansuri de epocă – precum menuetul, alemanda, curanta, sarabanda, giga –, cu care ne întâlnim cu toții în practica instruirii instrumentale!

Ignác Filip, Boglarka Peter, Angela Ferencz, Gabriella Fazakas
Ignác Filip, Boglarka Peter,
Angela Ferencz, Gabriella Fazakas

Un concert bogat și deplin convingător, care dovedește validitatea (inclusiv pe termen mediu și lug) a inițiativei conducătorului artistic al Festivalului, flautistul Ignác Filip – aceea a Universității de Vară de Muzică Veche, care funcționează și dă roade, de cinci ani, prin eforturile devotate ale colectivului de la Centrul Cultural Harghita.

* Fotografii de Gyula Ádám. Pentru mărirea unei poze, faceţi CLICK pe poză.