Elena Maria Șorban Cronica muzicală on-line     HOME
Festivalul de Muzică Veche Miercurea Ciuc 2012 (VI)
Collegium și Ansamblul baroc Transylvania

(Elena Maria Șorban, muzicolog – 15 iulie 2012)
Ansamblul Collegium Actuala ediție a Festivalului a comemorat recenta plecare dintre noi a lautistului Endre Deák, fondatorul și conducătorul formației de muzică veche Collegium din Carei (1977), cercetător pasionat al muzicii renascentiste autohtone. În concertul profesorilor Universității de Vară de Muzică Veche din ziua precedentă, Ilse László Herbert dedicase memoriei lui Endre Deák, interpretarea unei piese funerare (tombeau) din barocul francez, la viola da gamba, iar în concertul duminical al ansamblului Lyceum Consort, Ágnes Öllerer a omagiat generoasa disponibiltate a lui Endre Deák față de toate solicitările colegiale. La finalul recitalului Collegium, lautistul a fost evocat de dna Nóra Brandner, fosta lui maestră și inițiatoare a mișcării transilvane de interpretare a muzicii vechi, precum și de conducătorul ansamblului Musica Historica, István Rumen Csörsz.
Ansamblul Collegium Ansamblul Collegium Ansamblul Collegium Ansamblul Collegium

Ansamblul Collegium a prezentat un program de maximă exigență științifică și artistică, despre paralele melodice în repertoriul vocal din secolul al XVI-lea, în oglinda imnurilor latine la trei voci din Codex hymnarius Batthyányanus păstrat în Biblioteca din Alba Iulia – comparate cu cântece germane, maghiare și italiene din aceeași epocă. Interpretarea ansamblului a fost marcată de acuratețe și sinceritate. Vocea pură a sopranei Ildikó Keresztesi a corelat cu inteligență accentele prozodice cu cele muzicale, care sunt, în mod definitoriu, contradictorii în factura stilistică respectivă și reprezintă o probă pentru orice interpret versat. Dintre instrumentiști, de menționat lautistul Caius Hera (Timișoara), care s-a alăturat ansamblului, cu acest prilej, precum și Ágnes Kóbori (în vârstă de 9 ani), la harpă medievală – recreind, cu farmec și îndemânare, imaginea copilițelor instruite, din vremurile vechi.

Ansamblul Baroc Transylvania Recitalul susținut de Ansamblul Baroc Transylvania a oferit lămuriri istorice la fiecare dintre piesele interpretate, descoperite în urma cercetărilor de arhivă de către clavecinistul Erich Türk, conducătorul formației. Se remarcă astfel, faptul că viața muzicală transilvană era în sincron cu muzica modernă a epocii, documentele păstrând partituri copiate din creația maeștrilor italieni, germani sau francezi. Se adaugă acestora, autori locali, precum organistul brașovean Martin Schneider (1748-1812) sau dirijorul-compozitor clujean János Lavotta (1764-1820). Cea mai savuroasă parte a programului a reprezentat-o aranjamentul instrumental al flautistului Zoltán Majó, membru al formației, cuprinzând melodii din colecția lui François Rouschitzki (1834), din Manuscrisul de la Sf. Gheorghe (1757), Codex Moldavus (1824). S-a făcut remarcată arta violonistului Mátyás Bartha și a violoncelistului Ciprian Câmpean, pe instrumente baroce.

Se constată, așadar, că înainte ca aceste surse documentare să fi fost studiate de muzicologi și reeditate, elita interpretativă a muzicii vechi autohtone – în care se încadrează regretatul Endre Deák, precum și, cu deplină vervă artistică, Zoltán Majó și Erich Türk – și-a asumat nobila menire de a le valorifica în viața muzicală.

* Fotografii de Gyula Ádám. Pentru mărirea unei poze, faceţi CLICK pe poză.