Elena Maria Șorban Cronica muzicală on-line     HOME
Festivalul de Muzică Veche Miercurea Ciuc 2012 (VII)
Universitatea de Vară de Muzică Veche

(Elena Maria Șorban, muzicolog – 17 iulie 2012)
concert de închidere Interesul tinerei generații de muzicieni pentru interpretarea muzicii vechi se reflectă convingător prin participarea la Universitatea de Vară de Muzică Veche. La a cincea sa ediție (Miercurea Ciuc, 8-14 iulie 2012), numărul exact de cursanți a fost 54 (două persoane fiind înscrise la câte două specialități; nouă participanți în plus față de ediția precedentă). Nu lipsit de însemnătate este că dintre aceștia, 50 sunt de sub 25 de ani, adică elevi și studenți. Intuirea parametrilor calitativi este dată de raportul numeric al acestora față de cei nouă profesori de specialitate, trei profesori corepetitori la clavecin și doi profesori-traducători. Cele mai solicitate au fost cursurile de vioară barocă, îndrumate de Ulrike Titze (Germania) și de flaute baroce – Zoltán Széplaki (Ungaria; câte 11 participanți). Au mai susținut cursuri profesorii Ramona Eremia (canto; Cluj), Guido Titze (oboi baroc; Drezda), Ilse László Herbert (viola da gamba și continuo; Cluj), István Rumen Csörsz (ansamblu renascentist; Budapesta), Maria Fülöp (clavecin; România / Elveția), Gábor Kovács (dansuri de epocă; Ungaria), Anikó Szabó (ansamblu de dans; Cluj); Roland Kasza, Balázs Sudár (instrumente de percuție; Ungaria). Se adaugă echipa de acompaniatori: claveciniștii Paul Cristian (Brașov), Amalia Goje și Zsuzsa Kostyák, gambistul István Csata (aceștia din urmă, din Cluj).

Programul zilei începea la 9 dimineața, cu dansuri de epocă, pentru toți participanții, de la 10 la 13 aveau loc cursurile de specialitate individuale (de obicei, cu material adus de cursant), iar între orele 15-18, muzică de cameră (material propus de profesori sau de cursanți, în ansambluri de muzică renascentistă și barocă). În fiecare seară, urmau concerte cu interpreți și formații de referință, de muzică veche. Pe lângă toate acestea, în fiecare zi, era evident că discipolii mai găseau timp și energie pentru studiul individual – fiindcă progresele se făceau simțite.

La finalul Universității de Vară, au cântat toți cursanții, și la specialitate, și în diferite formații – distribuiți în două concerte. Este greu de stabilit distincții, însă o voi face apreciind progresul în însușirea stilului (între paranteze, vârsta cursanților): vioară: Irisz Kiss (18), Eszter Bordás (21), Zsombor Filip (13), David Csibi (16), Eszter Kardos (15), flaut drept sau travers: Apolka Pál (13), András Csekme (12), Csaba Fodor (23), clavecin: Tamás Petres (10), Ferenc Demeter (13), Emese Szeghalmi (42), viola da gamba: Teodor Constantinescu (21), oboi: Boróka Buzás-Kovács (16), Cristina Cincan (23).
concert de închidere concert de închidere concert de închidere concert de închidere

Însușirea stilului, dezvoltarea puterii de muncă, muzica de ansamblu, rapiditatea învățării unui repertoriu inedit, perfecționarea bazelor teoretice ale stilurilor vechi, practicarea dansurilor de epocă, stimularea receptivității prin audierea concertelor și spectacolelor sunt beneficii importante obținute de participanți, într-un cadru deosebit, care îmbină exigența profesională cu atmosfera caldă, destinsă. Ca dovadă, revenirea și înmulțirea cursanților, an de an!

* FOTOGRAFII DE GYULA ÁDÁM.
Pentru mărirea unei poze, faceţi CLICK pe poză.