Elena Maria Șorban Cronica muzicală on-line     HOME
Festivalul de Muzică Veche Miercurea Ciuc 2012 (VIII)
Multitudinea tradițiilor transilvane, în versiunile ansamblurilor Codex și Barozda

(Elena Maria Șorban, muzicolog – 19 iulie 2012)
serata de dans renascentist Ansamblurile Codex și Barozda sunt existențial legate de Festivalul de Muzică Veche Miercurea Ciuc: Barozda l-a generat în anul 1980, iar Codex îl perpetuează, din anul 1996. Recitalurile lor din actuala ediție au fost susținute la Miercurea Ciuc, în serile de sâmbătă, 14 iulie, respectiv, duminică, 15 iulie. Cele două manifestări au avut ca și punct comun extinderea în urmă, ca timp istoric, față de repertoriul îndeobște practicat de fiecare dintre ele.

Programul ansamblului Codex – condos de Ignác Csaba Filip – a ajuns în urmă cu două secole față de repertoriul lor obișnuit, până în secolul al XVI-lea, prin piese preluate din celebre colecții franceze, dar, de fapt, până în timpuri nedatabile, prin paralele deplin convingătoare ale dansurilor baroce de pe la 1600 cu dansuri populare secuiești din zona Ciucului, dansuri românești de largă răspândire sau dansuri din tradiția autohtonă evreiască. Mărturisesc că de această dată m-am lăsat furată de spectacolul coregrafic, abdicând de la funcția de critic muzical. Au dansat, ca invitați, perechile Anikó Szabó – Péter Szutor (dansuri istorice) și Imola Virág – Endre Virág (dansuri populare), reunindu-se în final în coregrafii de virtuoză autenticitate. La finalul serii, publicul a fost instruit în tainele dansurilor istorice, iar muzica și voia bună au cuprins pe toți, cu mic, cu mare.
Ansamblul CODEX Ansamblul CODEX Ziua copiilor

Membrii ansamblului Barozda au participat, înainte de recitalul final al ediției, la realizarea spectacolului grupului păpușăresc Boszorka, dedicat celor mai mici participanți la festival, inspirat din snoavele având ca erou pe regele Matia Corvin. Ziua copiilor a continuat cu varii activități instructiv-educative foarte apreciate, precum pregătirea de pieptănături, costumații, podoabe, unelte de epocă.

Ediția 2012 s-a îcheiat cu recitalul formației Barozda, inițiatoare a Festivalului (1980), revenită în urmă cu doi ani, reunindu-și membrii dispersați prin România, Ungaria, Suedia, având ca invitată pentru această ocazie, pe Katalin Tódor. Programul concertului explicat pe care l-au susținut, s-a întins în urmă până în secolul al XIII-lea, la celebrul manuscris medieval german Codex buranus. O foarte interesantă paralelă între o piesă didactică a umanistului Honterus și o melodie din Cantionale Catholicum al lui Johannes Caioni a încheiat seara. Unul dintre cele mai frumoase momente a fost acompanierea vocii inocente a cântăreței Erzsébet Györfi cu sunete cristaline de fluier și de psalteriu.
Ansamblul BAROZDA Ansamblul BAROZDA Ziua copiilor

Actuala ediție a fost marcată de moartea prematură a lăutistului Endre Deák, din prima generație de promotori ai muzicii vechi autohtone – dar și de nașterea ansamblului baroc Mercurius și de întinerirea altor ansambluri consacrate, autohtone, cu tineri talentați. Vita brevis, ars longa...

* Fotografii de Gyula Ádám. Pentru mărirea unei poze, faceţi CLICK pe poză.