Opera-concert „La Favorita”, la Sala Radio
(Grigore Constantinescu – 2 februarie 2016)

Tradiția stagiunilor Orchestrei Naționale Radio a oferit publicului, la sfârșit de ianuarie, un program așteptat cu interes de melomani – opera în concert. Titlurile sunt alese din marile succese ale genului, de-a lungul timpului, nelipsind însă și creații din categoria „opera rara”.

Este și cazul operei „La Favorita” de Gaetano Donizetti, una dintre marile realizări ale compozitorului, prezentată în premieră pe scena Operei Mari din Paris, la mijlocul secolului al XIX-lea. Legenda creării acestei capodopere spune că Donizetti ar fi scris toate cele patru acte într-o singură noapte, dintr-o inspirație dăruită de Divinitate. Și totuși... După cum se știe, compozitorul a realizat partitura din numeroase componente disparate. Însă rezultatul, într-un întreg logic, demonstrează măiestria discursului teatral stăpânit cu măiestrie melodică și dramatică de Donizetti.

„La Favorita” este incontestabil una dintre operele donizettiene cu un romantism ce atinge maturitatea la apogeu a personalității compozitorului. Capodoperă impusă în epocă, „La Favorita” a trecut de la faima cucerită în fața francezilor și a italienilor la ocuparea pretutindeni în lume a unui loc repertorial important și durabil. Chiar dacă periodicitatea montărilor, în secolul XX, nu rivalizează cu alte titluri ale compozitorului, prezența în formula concertistică ilustrează carierele de seamă pentru voci de tenori, baritoni, bași și mezzo-soprane. Înregistrările pe disc sunt tot atâtea argumente referitoare la posteritatea artei compozitorului, în celebre producții de gen, specializate și în versiuni de studio. Nici concertul-spectacol de vinerea trecută, desfășurat în sala de concerte „Mihail Jora” a Radiodifuziunii, nu face excepție. Dirijorul David Crescenzi a asigurat o evoluție interpretativă temperamentală, spectaculară, a Orchestrei Naționale, puțin zgomotoasă „versus” soliștii, maestrul Dan Mihai Goia oferind o replică sporită calitativ a Corului Academic.

În rolul principal, Leonora de Guzman, o mare vedetă internațională – mezzo-soprana Ruxandra Donose, cap de afiș al unei distribuții promițătoare. Invitata serii atinge cote înalte de profesionalism belcantist, cu implicații expresive și impulsuri romantice care impresionează publicul.

În opera-concert „La Favorita”, au secondat-o două surprize vocale: o demonstrație de solistică baritonală, Șerban Vasile în Alfonso, cântul tenoral al lui Cosmin Ifrim în Fernando; s-au adăugat contribuții apreciabile cu Diana Țugui – Ines, Sorin Drăniceanu – Baldassare și Liviu Indricău – Don Gaspar.

Pasul către ceea ce considerăm a fi penultima capodoperă donizettiană aparține gloriei obținute în mijlocul mediului nobiliar francez, italian, austriac, cea mai amplă zonă europeană cucerită, la apogeu, de compozitorul bergamez, aplaudat acum cu „La Favorita” și de operamanii bucureșteni.