Baroc & Jazz la Ateneul Român
(Grigore Constantinescu – 11 septembrie 2017)

Contratenorul francez Philippe Jaroussky a căutat adevărul muzicii, descoperind treptat talentul care îi lumina destinul, alegând în primii ani de viață rezonanțele cântului violonistic. După ce este distins cu un premiu la Conservatorul Versailles, resursele și darurile muzicale îl atrag spre pian, nu înainte de a fi treptat familiarizat cu apropierile intuitive ale resurselor cântului vocal. A fost de timpuriu recunoscut pentru abilitățile unor execuții ce tăinuiau resursele tehnice ale virtuozității de coloratură în emiterea sunetelor. Astfel ajunge să dorească să-și înceapă experimentele în direcția unor exprimări surprinzătoare și animate ale repertoriului atractiv în care descoperă lumea cantatelor și operelor baroce. Istoria carierei sale indică modul în care Jaroussky a fost inspirat să învețe cântul de către contratenorul Fabrice di Falco din Martinica. Va obține apoi diploma Facultății de Muzică veche a Conservatorului din Paris înainte de a începe studiile diverse pentru execuția vocală, în 1996. Interesul său pentru proiecte individuale și colaborări cu formații devine treptat, prin succesele obținute, o componentă importantă a viitorului carierei sale artistice.

Putem înfățișa acum în actualitate, momentul special al programului susținut în sala Mare a Ateneului Român cu producția artistică realizată împreună cu deja renumita formație „L'Arpeggiata”, grup special de muzică timpurie, sub conducerea creatoare și dirijorală asigurată de Christina Pluhar. Se întâlnește, în proiectul susținut acum pe scena Festivalului Internațional „George Enescu”, cu mai multe talente, beneficiind de cooperarea mai multor personalități. Subliniem în primul rând faptul că Philippe Jaroussky descoperă o voce parteneră, cea a sopranei belgiene Celine Scheen. Elementul de originalitate și de noutate vine de asemenea și din cooptarea clarinetistului Gianluigi Trovesi, cooordonator al propriei formații de „Combo”, altfel spus jazz. Christina Pluhar este cea care a evoluat artistic combinând fantezist barocul secolului XVII cu jazzul modern.

Informații și impresii au coincis cu transmisia în direct a concertului ansamblului „L’Arpeggiata”, pe posturile noastre de Radio Cultural și Muzical, condiții transformând ambianța „On line” în improvizații care surprind publicul și auditorii, depășind cadrajul vizual al sălii de concerte. Christina Pluhar lansa în acest concert noul ei proiect sub genericul „Haendel Goes Wild” (Haendel se dezlănțuie) provocându-și muzicienii din „L’arpeggiata” la spectaculoase improvizații pe teme ale marelui compozitor de muzică vocală din secolul XVII. Jocurile de sunete, ritmuri și efecte sonore ocupă un mare spațiu al derulării programului, fără a-l împiedica însă pe iustrul contratenor Philippe Jaroussky să facă loc momentelor de vrajă ale cântului său măiestrit, încărcat de daruri, interpretând arii din „Alcina”, „Semele”, „Rinaldo” „Faramondo”, „Giulio Cesare” de Haendel.

Calitatea transmisiei Radio este fără de preț, căci își face loc în memoria noastră muzicală, urmând amintirile emisiunilor realizate de Mezzo, care ne-au apropiat atât de mult de oaspetele acestei ediții 2017, a Festivalului enescian. Este acum o amintire pe care o păstrăm, după lectura unei reviste muzicale franceze care comentează strălucitoarea carieră a lui Jaroussky: „acest tânăr cântăreț, cu tonul unui înger și virtuozitatea diavolului, a intrat în lumina reflectoarelor în numai câțiva ani, devenind noul mare talent vocal francez.”