Festivalul și Concursul Național de Interpretare a Liedului „Ionel Perlea”, ediția a XV-a
(Grigore Constantinescu – 16 mai 2006)
În urbea lui Ionel Perlea, marele dirijor român al lumii, a luat ființă, de un deceniu și jumătate, Concursul și Festivalul Național de Interpretare a Liedului. Nu amănunte organizatorice, nici semnul generos al manifestării oficialităților din Slobozia, care realizează acest Festival-Concurs împreună cu Uniunea Criticilor Muzicali, merită sublinierile principale.

Mai întâi, trebuie spus că au găsit drumul spre concerte și competiție talente tinere din toată țara, că de fiecare dată descoperim noi voci și noi promisiuni interpretative. Pentru ediția aceasta, a XV-a, la „micul jubileu” (5-7 mai 2006) numele lui Ionel Perlea împodobește destinul artistului român cu o dovadă de validare a școlii noastre componistice contemporane.

După cum se știe, conform regulamentului, în fiecare an, cei înscriși în concurs au de susținut și o probă mai specială, cea a primelor audiții de lucrări vocal-instrumentale scrise special pentru acest prilej. Ideea de a avea în juriul concursului pe compozitorul pieselor respective reprezintă o interesantă experiență și pentru creator – anul acesta autorul liedurilor a fost Valentin Petculescu.

Totodată, așa cum am observat de-a lungul edițiilor anterioare, liedurile și cântecele pentru voce și pian studiate în vederea participării s-au integrat mai apoi în repertoriul tinerilor cântăreți sau, chiar nu prea rar, au devenit piese de concert ale unor muzicieni preocupați de arta vocală. Într-o perioadă în care cultivarea acestui gen miniatural s-a dovedit mai puțin consecvent urmărită de compozitorii sau interpreții români, de la Slobozia, sub semnul compozitorului Ionel Perlea (ale cărui piese există acum și cu text paralel, deci în română și germană, datorită muzicianului Marius Vlad Budoiu) se lanseză o producție contemporană de gen. Ea s-a răspândit prin ideea de a se publica culegeri ale pieselor de concurs.

O istorie de cincisprezece ediții spune mult despre actul de cultură ce se întâmplă în fiecare lună mai în câmpia ialomițeană, având drept reper Centrul Cultural UNESCO „Ionel Perlea”. Volumul de lieduri este, în cea de a doua versiune editată acum de Centrul Cultural din Slobozia un autentic reper valoric al muzicii românești. Iată un merit de perenitate care se îmbină cu arta maeștrilor interpreți din juriile Concursului și programele Festivalului și care dau aripi afirmării noilor talente. Tinerețea fără bătrânețe, ideal al basmelor strămoșilor noștri, are în aceste pagini de muzică o semnificație aparte. Generațiile componistice se confruntă cu cele interpretative, iar Ionel Perlea continuă astfel să fie prezent și actual în acest prim deceniu al secolului XXI. Oare ce ne-am putea dori mai mult, ca organizatori și beneficiari de artă muzicală națională?

Rememorăm programele de recitaluri, la ediția jubiliară mai bogat ca de obicei. În prima seară am ascultat pe Bianca Manoleanu și Remus Manoleanu cu un repertoriu Mozart, Schubert, Wolf, Strauss, apoi pe Violina Novac și Eva Cușmir cu cicluri de Mahler (Cântecele ucenicului călător) sau Musorgski (Raiok), pe Mihaela Agache și Dan Voiculescu cu „Liederkreiss” de Schumann. Au urmat, sâmbătă, Florin Diaconescu cu trei portrete componistice – Satie, Valentin Teodorian, Valentin Gheorghiu – realizate în compania pianistei Vasilica Stoiciu Frunză, Claudia Codreanu și Inna Oncescu (lieduri de Șostakovici, Ravel), Anna Rusu și Iulia Suciu (Schumann, Ravel). La Gala de duminică au fost de asemenea două excelente recitaluri de tineri, susținute de Giorgiana Marin, Irina Iordăchescu și pianistul Alexandru Petrovici. Simpla enumerare a acestor programe care au omagian sărbătoriții anului 2006 – Mozart, Schumann, Musorgski, Șostakovici – este convingătoare. Să adăugăm concurenții care, din cei 17 competitori aliniați la start, au ajuns nouă pe lista laureaților, în frunte cu baritonul Iurie Țiple – Trofeul Concursului, și soprana Silvana Coltor premiul I. Respectând tradiția, personalitățile juriului au demonstrat concurenților propria măiestrie. Semn de satisfacție reciprocă, căci au fost invitați maeștri – Maria Slătinaru Nistor, Ionel Voineag, Mihaela Agache, Bianca Manoleanu, Anna Russu, Irina Iordăchescu, Claudia Codreanu, criticul Daniela Caraman Fotea, compozitorul Valentin Petculescu.

În obiceiul excelentei primiri a gazdelor ialomițene, prin cei care răspund la modul concret de viața culturală a Sloboziei, Doina Roșca, Elena Pacală, ediția a XV-a ne-a prilejuit bucuria de a se păstra la nivelul unei sărbători de primăvară, Centrul Cultural „Ionel Perlea” devenind pentru trei zile un reper al culturii noastre. Oare ce ne-am putea dori mai mult, ca organizatori și beneficiari de artă muzicală națională?
(programul festivalului)
Copyright: cIMeC 2005