Grigore CONSTANTINESCU, muzicolog Cronica muzicalĂ on-line     HOME
Festivalul-concurs „Marțian Negrea” la ediția a X-a
(Grigore Constantinescu – 28 martie 2008)
Cu un deceniu în urmă, în dorința de a perpetua memoria unuia dintre creatorii școlii de creație românești, profesorul și compozitorul Marțian Negrea, nume de primă mărime al muzicii românești moderne, a luat ființă un Concurs de Interpretare. Baza acestei inițiative a fost nucleul reprezentat de Fundația Culturală Marțian Negrea, al cărei președinte este nepoata artistului, pianista și profesoara Miruna Negrea, secondată, ca vicepreședinte, de soțul ei, flautistul Adrian Stoica. Edificarea competiției, an de an, a ținut seama de acumulări de experiență artistică și managerială în cooptarea celor care sunt chemați să participe la concurs – tineri muzicieni, elevi și studenți, dornici să se afirme cântând muzică românească – dar și a artiștilor și profesorilor capabili a reprezenta în jurii învățământul muzical național. Secțiunile oglindeau totodată zonele repertoriale în care se regăsește semnătura lui Marțian Negrea – pian, flaut, clarinet, harpă și canto-lied.

Istoria acestui concurs, a cărui ascensiune a urmărit treptata sa difuzare națională, este marcată, la jubileul celei de a X-a ediții, de o benefică sprijinire materială și logistică datorată domnului Viorel Costea, director general al Global Events Business. Cu generozitate, s-au oferit astfel condițiile necesare pentru ridicarea competiției pe treapta Festivalului-Concurs „Marțian Negrea”, fapt care a impresionat favorabil și imaginea manifestării desfășurate la final de martie, în municipiul Ploiești.

Concertul simfonic inaugural al Filarmonicii ploieștene, a fost condus de maestrul Ilarion Ionescu Galați (soliști clarinetistul Alexandru Avramovici, violonista Irina Mureșan și mezzo-soprana Sorana Negrea-Stoica), iar concertul final a beneficiat duminică de prezența dirijorală a lui Ovidiu Bălan.

Zilele de vineri și sâmbătă au fost dedicate celor trei secțiuni de competiție la care, în prezenta ediție, s-au înscris peste o sută de tineri, elevi și studenți, veniți din liceele și institutele universitare de muzică din țară.

Membri juriului reprezintă, de asemenea, aceste instituții, la care se adaugă artiști instrumentiști din orchestrele românești, Filarmonicile „George Enescu” București, „Paul Constantinescu” Ploiești, cu nume de seamă la fiecare secțiune, printre care, la pian, prof. univ. dr. Șerban Dimitrie Soreanu, la canto, conf. univ. dr. Eleonora Enăchescu, prof. univ. dr. Elena Andrieș Moldovan.

Premiile I acordate au mers către pianiștii Elena Rusu, Andreea-Mariana Muț, cântăreții Cătălina-Aida Pavăl-Olaru, George Cristian Secioreanu, Onuț-Daniel Pop, Orsolya Veres, Ștefan Marian Pop, flautiștii Maria Ruxandra Rus, Camelia Ionela Dodan. Marele premiu al ediției a X-a a fost atribuit tenorului POP ȘTEFAN-MARIAN din Cluj.

Concluzia exprimată de Viorel Costea în finalul Galei ne apare elocventă pentru acest jubileu: „Emoții, bucurie și multă muzică. Așa s-a încheiat anul acesta, prin Gala laureaților, cea de a zecea ediție a Festivalului-concurs Mațian Negrea, o oază de lumină a muzicii simfonice românești.”

Copyright: cIMeC 2008