Concurs de creații lirice la Opera bucureșteană
(Grigore Constantinescu – 29 iulie 2008)
Un gest de modernitate creatoare aliniază Opera Națională din București la ceea ce devenise deja o practică a marilor teatre lirice din lume. Este vorba de lansarea unor comenzi special destinate repertoriului de stagiune, ceea ce face să crească interesul interpreților și publicului pentru producțiile instituției artistice. Dintre cele mai recente evenimente de acest fel putem menționa opera „Furtuna” de Thomas Adès la Covent Garden, Londra (2004), „Primul împărat” de Tan Dun la Metropolitan din New York (2006), „Maurice et Fanny” de Vladimir Cosma la Opera din Marsilia (2007). Desigur, lucrările menționate sunt doar rezultatul unor comenzi către autorii respectivi.

Nu mai puțin interesantă este însă și propunerea managerilor operei bucureștene de a lansa în acest scop un concurs de creație, titlurile lucrărilor câștigătoare urmând a fi programate pentru scenă în stagiunea 2010- 2011. Reținem din comunicatul Operei Naționale câteva dintre cele mai importante precizări, dovedind un interes, de mult așteptat, pentru creația componistică românească actuală. Aceasta cu atât mai mult cu cât a întreprinde creația unei opere necesită în mod obligatoriu o „ancoră” pentru compozitorul respectiv, care investește în munca sa un efort considerabil. „...acest interes major include toate componentele spectacolului de operă, pornind de la creația componistică și cuprinzând, totodată, și toate aspectele artei interpretative. Proiectul competițional este adresat, conform normelor moderne de realizare a spectacolelor, unor „echipe” compozitori-libretiști români, pentru două direcții repertoriale ale genului: operă și operă pentru copii.

Tema acestui concurs de operă este recomandabil orientată spre o problematică de larg acces, celebră și cu mare sonoritate pentru publicul larg. În principiu motivația este recomandabil a fi preluată din propunerile oferite de literatura universală și românească, elemente inspiratoare ce ar putea sluji scopului propus, subiecte ofertante dar și cu cert potențial operistic. Dincolo de această orientare, poate fi luată în considerație orice altă idee, orice nume important al autorului inspirator. Organizatorii consideră însă de reținut condiția imperioasă ca lucrarea înscrisă în concursul de creație să fie „construită” pe un text teatral neabordat anterior din perspectivă lirică, în muzica românească și universală.

În ceea ce privește tematica destinată concursului de operă pentru copii, aceasta trebuie să fie, în accepțiunea ONB, generoasă, impunând valorificarea patrimoniului universal și fantezia basmelor celebre, respectându-se, desigur, aceeași condiție a fondului inspirator preluat după o narațiune adaptabilă realizării unei creații lirice după o poveste neabordată încă. Nu sunt excluse nici scenariile-librete originale, în măsura respectării interesului major al unui spectacol destinat copiilor.

Nu ne îndoim de interesul succitat în rândul compozitorilor prin această propunere incitantă, menită a îmbogăți patrimoniul național liric cu noi titluri de valoare.
Copyright: cIMeC 2008