A IX-a ediţie a Festivalului Internaţional „Enescu şi muzica lumii”
(Grigore Constantinescu – 10 august 2008)
Tihna moldavă a verilor româneşti este în măsură a ne aminti, în fiecare an că aproape de finalul celei de a două decade a lunii august sărbătorim momentul în care George Enescu şi-a început periplul existenţial, în 1881. Nici un gest de gratitudine nu este de prisos, iar arta se află pe primul plan, aşa cum se întâmplă cu semnul de omagiu adus de organizatorii Festivalului Internaţional „Enescu şi muzica lumii”, aflat acum la a IX-a ediţie. Suntem doar cu câteva zile înaintea începerii concertelor ce reunesc valori importante ale culturii româneşti, interpreţi invitaţi să ne dăruiască prinosul măiestriei într-un lanţ de programe care, între 9 august şi 19 august – ziua de naştere a Orfeului moldav –, dau evenimentului rezonanţele emoţionante ale aducerii aminte şi recunoştinţei. Dintre forţele spirituale ale acestei idei, materializate în manifestările desfăşurate la Sinaia, Predeal, Braşov şi Buşteni, merită subliniată contribuţia Fundaţiei „Serafim Antropov” şi a inimosului ei iniţator, violoncelistul Marin Cazacu. De altfel, ca o demonstraţie a valorilor noilori generaţii, în prima zi şi ultima zi de festival se desfăşoară, sub genericul «Solişti ai Orchestrei Naţionale de Tineret», o panoramă a interpreţilor tineri.

Reluăm într-o enumerare succintă prezenţele interpretative, reperele de programare, căci un astfel de moment are capacitatea de a-şi reuni admiratorii, în ediţiile fiecărui an: Valentin Gheorghiu, Roxana Gheorghiu – pian, Gabriel Croitoru, Simina Croitoru – vioară, Marin Cazacu, Ştefan Cazacu – violoncel (10 august); Nicolae Licareţ – orgă (11 august); soprana Bianca Manoleanu, pianistul Remus Manoleanu (12 august); Andrei Licareţ, Steluţa Radu – pian, Liviu Prunariu – vioară, Marius Nichiteanu – violă, Dorin Marc – contrabas (13 august); soprana Maria Laura Martorana din Italia, Maruxa Llorente – pian, Cristian Ifrim – violă din Spania (14 august); Mihaela Martin – vioară, Franz Helmerson – violoncel (15 august). După un program „De la classic la divertisment”, în zilele finale ale Festivalului (17, 18, 19 august), Orchestra Naţională de Tineret susţine trei concerte sub conducerea dirijorului Cristian Mandeal, la Braşov, Buşteni şi Sinaia.

Cum putem observa, Sinaia găzduieşte manifestările la Cazino, în Parcul D. Ghica, Biserica Romano-catolică, Casa de Cultură „Carmen Sylva”; la aceasta se adaugă Casa de Cultură din Buşteni, Biserica ortodoxă „Sf. Constantin şi Elena” din Predeal, Complexul Militar din Braşov. Impresionantă şi atrăgătoare perspectivă care are capacitatea de a dărui cu muzică frumoasele peisaje pe care, cândva, le-a admirat şi Maestrul George Enescu.
Copyright: cIMeC 2008