Filmul unei stagiuni
(Grigore Constantinescu – 16 octombrie 2008)
Dinamica desfășurării unui film poate fi asemănată cu cea a derulării unei stagiuni muzicale, în care se perindă secvențe-evenimente trecute, prezente și viitoare, unite sub liantul unei autentice narațiuni a așteptărilor. Este impresia lăsată de parcurgerea suitei de momente muzicale cuprinse în proiectele primei părți a stagiunii formațiilor muzicale Radio. Cu o exemplară structurare a strategiei variabilelor stilistice și repertoriale, ne aflăm în fața multor programări de prim rang.

Printre cele pe care le-am consemnat de curând, odată cu inaugurarea suitei de concerte, am reținut ideea de a păstra dimensiunea beethoveniană ca un arc de boltă al problematicii estetice clasice, oferite de interpreți de primă importanță – dirijorii Horia Andreescu, Jin Wang; soliștii Gerhardt Opitz, Ana Tifu (laureata celui mai recent Concurs Enescu), Alexandru Tomescu, Răzvan Suma, Horia Mihail, altfel spus „Romanian Piano Trio”.

Creația mozartiană, cu simfonii, concerte de vioară, de pian (dirijori - Cristian Brâncuși, Camil Marinescu, Ovidiu Bălan, Horia Andreescu, Mihai Agafița; soliști - Dana Borșan, Michael Roll, Oana Andra, Marian Pop, Luiza Borac, Ștefan Besan) și o captivantă suită camerală – Cvartele lui Haydn în versiunea de autoritate a formației „Voces”, împlinesc triada clasicismului vienez, veritabila oază a preferințelor dintotdeauna pentru melomani.

Fără a detalia toate programele cuprinse până la finele lui decembrie, am descoperit drept consecventă ideea „concertelor portret” – este vorba de Rihard Strauss (mezzo-soprana Gabriela Popescu, dirijor Gerd Shaller), P.I. Ceaikovski (solist Gabriel Voicu, dirijor Ilarion Ionescu Galați), Luigi Cherubini (dirijor Paolo Ponziani Ciardi, soliști Gabriela Hazarian, Adrian Marcan) și, bineînțeles, sărbătoritul anului 2008 - Giaccomo Puccini, cu arii, duete și coruri din operele maestrului verismului italian (dirijor Nayden Todorov, soliști Sara Galli, Sorina Munteanu, Gustavo Porta).

Stagiunea formațiilor muzicale Radio este receptivă și la alte evenimente în afara celor amintite până acum. Corul Academic, sub gestul inspirator al maestrului Dan Mihai Goia, în afara colaborărilor în programe vocal-simfonice, are propriul său concert. Ideea este suprinzătoare și bogată muzical – rugăciunea „Ave Maria” în tălmăcirea componistică a mai multor secole de creație corală barocă, clasică, romantică și modernă.

Între recitalurile din mijlocul săptămânii există și surprize, cum ar fi, cantate de: mezzo-soprana Claudia Codreanu (la pian Inna Oncescu, la clarinet Ion Nedelciu), pagini de Richard Strauss, Jacques Offenbach, Felicia Donceanu: un alt program de recital cu trei capodopere pianistice, este semnat de Dana Borșan (muzica de Beethoven, Liszt, Chopin). De altfel, recitalurile invită și muzicieni mai rar prezenți în alte stagiuni – soprana Ada Burlui de la Iași, organista Olga Babadjan (orga, muzica aparținând lui Messiaen și Toduță, compozitori aniversați în acest an), violoncelista Ioana Meier-Ostafi.

Nu epuizăm, în aceste consemnări, tot ce poate fi ascultat, săptămână de săptămână, la Studioul de concerte „Mihail Jora”, dar există suficente mențiuni pentru a considera „filmul stagiunii” drept deosebit de atractiv pentru public, ceea ce se și confirmă prin sălile arhipline din fiecare seară.

Ca întotdeauna, Anul Nou este precedat de un program special, care împodobește cu sunete Bradul tradițional. De data aceasta, Concertul de Crăciun aparține formației „Romanian Young Brass” și lui Mihai Ceașcai, cu muzica de Bernestein, Gershwin și alți creatori de momente pitoresc-sărbătorești.

Invitația la derularea acestor programe este subînțeleasă, ca un veritabil semn de solidaritate cu muzica noastră de toate zilele.
Copyright: cIMeC 2008