Meridianele dansului
(Grigore Constantinescu – 22 februarie 2009)
Neîndoios, Gala internațională a baletului, „Stars of the 21 st Century”, este evenimentul coregrafic al anului, depășind cu mult orice alte spectacole de gen, pe care le-am putut urmări în ultima vreme. Excepția vine chiar din ideea proiectului propus de Solomon Tencer Productions sub direcția Nadiei Veselova-Tencer. Merita subliniată această prezentare a unui generic de excepție, cu atât mai mult cu cât, datorită producătorilor români DMB Music Records și Asociația culturală BEST ART, publicul bucureștean devine, prin urmărirea acestui spectacol, martorul celui de al cincilea reper al turneelor cuprinse de proiectul prezentării starurilor baletului internațional, după Toronto, New York, Paris și Cannes.

Cele șase perechi invitate la București reprezintă un număr mai mare de scene și companii prestigioase, programul reunindu-i pe scena Sălii Palatului doar pentru un răstimp de maximum 24 de ore. Este vorba de primi balerini de la Staastballet Berlin, Royal Ballet Londra, American Ballet Theater New York, Corella Ballet Barcelona, Compaña Nacional de Danza Madrid, Mikhailovsky Theatre Sankt Petersburg, Bolșoi Ballet Moscova, Teatro alla Scala Milano, Paris Opera Ballet. Iată, într-adevăr, o întâlnire „la vârf” a unor interpreți ce reprezintă în momentul actual în arta spectacolului de balet, însumând diverse maniere și repertorii deosebit de atrăgătoare, de la stilul clasic romantic la variante moderne, semnate de coregrafi importanți, precum George Balanchine, Frederick Ashton, Maurice Béjart și mai tinerii Ronald Savkovic, Nacho Durato, Edward Clug, Renato Zaneta. Există de asemenea, în spiritul istoric al culturii coregrafice, reamintite creații ale lui Ivanov, Petipa, Lavrovski. Ce a captat atenția publicului, aparține diversității ipostazelor repertoriale, muzicilor inspiratoare și, firește, liniei superioare a orizontului profesional – idee, execuție, tehnică, expresie – dovedit de către toți cei doispezece balerini selectați pentru această gală în care, cu câțiva ani în urmă, fuseseră invitați la Paris românii Corina Dumitrescu și Ovidiu Matei Iancu.

Poate, într-un comentariu mai amplu, fiecare moment și fiecare cuplu de interpreți ar merita o analiză mai amănunțită, ceea ce este util pentru a stabili, comparativ, realizările actuale ale artiștilor și coregrafilor noștri ca și preocupările calitativ modelatoare ale oaspeților acestui final de februarie ne-au încântat prin toate ofertele programului lor. Ne mulțumim a-i menționa pe cei mai buni dintre ei, succesul lor fiind cel care a „supraîncălzit” publicul. Este vorba de perechea de balerini ruși Anastasia Matvienko, care dansează la Sankt Persburg, și Denis Matvienko, solist pe încă două scene prestigioase, la Bolșoi și Scala.

Stelele secolului al 21-lea și-au orientat orbitele trecând acum și prin România.

Iată un prilej de satisfacție și bucurie „în direct”, pentru o gală cum arareori ne oferă televiziunea.
Copyright: cIMeC 2009