Opera Comică aplaudată în Israel
(Grigore Constantinescu – 8 mai 2009)
Pentru a treia oară în turneu la Tel Aviv, Opera Comică și-a propus, pornind de la proiectul Smarandei Oțeanu Bunea, directorul general al ansamblului, să-și cucerească din nou publicul.

Dialogul cu spectatorii are ceva special, căci se adresează mai ales celor care au venit din România cu decenii în urmă, păstrându-și însă atașamentul pentru locul de baștină. La Tel Aviv, Holon, Richon, celor care au venit la spectacole li s-a dăruit, în noua formulă, un program mozaic, destinat principalelor trăsături afective reprezentate de relația cu literatura, teatrul de revistă și muzica folclorică. Sunt tot atâtea incursiuni în memoria celor aflați departe de noi, totuși apropiați sufletește prin fidelitatea lor culturală, care le conferă o anumită particularitate în peisajul țării gazdă.

În suita momentelor spectatorii s-au reîntâlnit cu celebrisima „Noapte furtunoasă” de Caragiale, amuzant așezată pe muzică de către tânărul compozitor Roman Vlad. Ca o continuare a narațiunii, imaginând nunta Ziței cu Rică Venturiano, interpreții comediei au oferit în continuare un florilegiu de cântece ale repertoriului lăutăresc, aflat la mare preț cu ani în urmă și devenit cunoscut datorită unor mari artiști din generația Mariei Tănase. Formația de balet a Operei Comice reunea secvențe de dans românesc, pornind de la Ciuleandra și ajungând la ritmuri moderne. Invitata acestui program, mult aplaudata actriță Stela Popescu colaboratoare a Operei Comice în comediile lui Alecsandri, era primită de spectatori cu același entuziasm ca și în celelalte șaisprezece turnee anterioare. Cuceritoare prin farmec, spontaneitate, spirit improvizatoric și... polemic în cuplete.

Priveam cu satisfacție cât de multă lume a venit la manifestările turneului desfășurat în primele zile ale lunii mai. Zâmbete nostalgice, amuzament la reamintirea unor momente încă actuale sau replici ce dovedeau că există preocupări privind românii, bucuria clipelor parcă prea repede trecute. Dincolo de aceste aspecte, infuzia de entuziasm se datorează, trebuie spus, modului în care Opera Comică a devenit o extrem de eficientă rampă de lansare a talentelor tinere. Acasă sau, așa cum am văzut, peste hotare, cu același succes.
Copyright: cIMeC 2009