Elena Moșuc
(Grigore Constantinescu – 29 august 2009)
Ieșeanca Elena Moșuc este actualmente unul dintre numele strălucitoare ale liricii internaționale. Destinul ei a început la Iași, unde drumul spre muzică a fost desăvârșit la Conservatorul „George Enescu”. Așa cum a dovedit-o de-a lungul carierei sale, principalul ghidaj a aparținut însă unui complex proces de autoexigență.

În 1992, începe cariera artistică cu debutul la Opera Națională din Iași. Totodată, în 1990, a avut curajul să se prezinte la renumitul concurs internațional ARD, organizat la München, obținând Premiul întâi. Un an mai târziu Elena Moșuc triumfă și în competiția de la Monte Carlo. Debutul cu Regina Nopții este continuat cu rolul titular din Lucia di Lammermoor de Donizetti, iar cu Gilda din „Rigoletto”, soprana întregește fondul repertorial necesar primelor prezențe în centrele artă lirice ale Europei, Elena Moșuc cântând și cu orchestrele simfonice din München, Stuttgart, Viena, Berlin și Leipzig, sub bagheta unor dirijori de renume. Concomitent devine solista Operei din Zürich. Muzica lui Mozart este o constantă a repertoriului său, cu Regina Nopții făcând parte din distribuția preluată în direct de televiziunea elvețiană (Zürich, în 2000). Elena Moșuc a fost solicitată să cânte pe cele mai faimoase scene de operă europene (München, Dresda, Hamburg, Berlin, Viena, Luxemburg, Paris, Amsterdam), dar și din Japonia și China. În noiembrie 1993, Elena Moșuc a câștigat „European Music Promotion Prize”, înregistrând în 1994 primul disc. CD-urile solo ale Elenei Moșuc – „Au jardin de mon coeur” sau „Mozart Portrait” - foarte bine primite de presă. Revista Opernwelt scrie: „Elena Moșuc cântă expresiv și cu virtuozitate”, Neue Zürcher Zeitung adaugă: „Un cânt cultivat, cu intensitate emoțională”, revista Opera international concluzionează: „marea autoritate vocală și splendidul legato”.

În ultimul deceniu, pentru debutul în stagiunea Arenelor din Verona (2001) este invitată să cânte Violeta din „Traviata”, Gilda din „Rigoletto” de Verdi. Ziarul L’Arena titra:”Elena Moșuc este o altă frumoasă descoperire a acestei stagiuni lirice”, sau: „A fost un triumf pentru românca Elena Moșuc.” De aceste două roluri se mai leagă alte prestigioase apariții: momentul de debut pe scena de la Teatro alla Scala din Milano (iunie 2008), cu „Traviata” (cântată și la München, Helsinki, Padova, Viena, Veneția, New Israeli Opera sau București), urmarea fiind invitarea interpretei, la începutul anului 2010, pentru „Rigoleto” pe această celebră scenă a Italiei. În 1996 soprana deschide stagiunea Operei de Stat din Viena cu Olympia din „Povestirile lui Hofmann”, în 1998, Elena Moșuc este prezentă în Festivalul de la Viena cu Konstanze din „Răpirea din serai”, în 1999 cântă Donna Anna la Opera Comique din Paris; deschide, trei ori consecutiv, Festivalul de operă de la Zürich, mai recent cu „Ariadna la Naxos” de R. Strauss. Fidelă Operei din Zürich, unde și-a lansat cariera internațională, cântă concomitent în Gala de Anul Nou dirijată la Tonhalle din Zürich și la Opera din Viena. În Elveția debutează în „Luisa Miller” de Verdi având drept partener pe Neil Shicof și în „Carmen” de Bizet, în compania lui Jose Cura. De asemenea continuat să dea concerte și să apară în spectacole în România unanim prețuite. Tot în România susține și dizertația pentru obținerea titlului de Doctor în Muzică, la UNMB (23 iunie 2009). La Essen, ea și-a cucerit publicul cu interpretarea absolut memorabilă a eroinelor cu aură tragică din „Luisa Miller” și „Puritani” alături de alte triumfuri ale Elenei Moșuc, debuturi excepționale înFaust”, „Sonnambula”, „Turandot”, „Maria Stuarda”, „Boema”.

La televiziune Elena Moșuc, se distinge prin prezența în gala centenară FIFA (2004), difuzată live în peste 120 de țări din întreaga lume, ca și în filmul „The Genius of Mozart” (BBC).

La distincțiile care îi împodobesc cariera: Premiul „Bellini d'Oro” (Catania, 1995), „Premio Zenatello di Verona” (2002), „Premio Verdi di Modena” și „Premio Verdi di Verona” (2004) se adaugă o recentă omagiere. În 16 iunie 2009, la Teatro Bonci din Cesena, Forli, artista a fost recompensată cu Premio Internazionale della lirica „Lina Pagliughi” și Premio del Presidente della Republica Italiana, pentru performanțele sale în arta cântului de coloratură. După Joan Sutherland, Mariella Devia, Editha Gruberova, distincția, reprezentată de „Siola d’oro”, un pandantiv în aur și briliante, aduce acum în plan principal, prima dată, o voce a României, cu carieră internațională.
Copyright: cIMeC 2009