La Radio, pentru viitoarea stagiune, surpriza noutăților
(Grigore Constantinescu – 29 august 2009)
Un eveniment de deosebită importanță își află actualizarea în proiectele Societății române de Radiodifuziune. Directorul artistic al Formațiilor muzicale, criticul Oltea Șerban Pârâu ne oferă sinteza acestui proiect: „Atât Sala Radio cât și orga își așteptau de mult rândul pentru a fi recondiționate, astfel încât să poată reflecta convingător și într-o manieră modernă anvergura culturală a instituției complexe care este la ora actuală Radio România. În sfârșit, în acest an s-au găsit resursele necesare prin fonduri special alocate în acest scop pentru a realiza aceste două investiții semnificative, îndelung amânate. Aspectul nou al Sălii Radio poate marca începutul unei noi epoci pentru tradiționala activitate de concerte simfonice inițiată în 1928, care se desfășoară de jumătate de secol în acest spațiu, fără să se fi modificat practic nimic. Este important să ne referim la investiții ce vor dura mult timp de aici înainte. Acestea, privitor la orgă și Sala Radio sunt valorificate la nivel național, dar si la nivel internațional, prin concertele pe care Radio România le oferă spre retransmisie prin EBU în toate țările partenere. Așa cum toată lumea culturală s-a bucurat când s-au găsit resursele pentru consolidarea și renovarea Ateneului Român, aceste două acțiuni au toate șansele unui răsunet similar, relansând și dimensiunile culturale ale instituției moderne care este Radio România în 2009.”

Revenind în timp, istoria existenței acestui spațiu cultural se situează după aproape trei decenii și jumătate de la înființarea Radiodifuziunii. Ne apare semnificativ că edificarea Studioului de concerte (1000 de locuri, parter și etaj, spațiu pe podium pentru 200 de muzicieni, cu prima proiectare acustică de mari proporții realizată prin metode științifice din țara noastră), încadrat în clădirea Radiodifuziunii din strada general Berthelot, se finalizase odată cu concertul inaugural, la 11 septembrie 1961, în cadrul celei de a II-a ediții a Festivalului Internațional „George Enescu”. Este cazul să arătăm câteva detalii: Lucrările și amenajările interioare destinate reabilitării funcționale a Studioului de Concerte Mihail Jora constau în refacerea pardoselii, înlocuirea scaunelor pentru public (inclusiv crearea de locuri pentru cărucioarele persoanelor cu handicap), refacerea și redimensionarea podiumului pentru orchestră. Lucrările au început în luna august, costurile fiind de aproximativ 580.000 de euro, pentru prima și singura renovare a sălii, considerată din punct de vedere al acusticii cea mai bună pentru concert simfonic din București. Studioul de Concerte „Mihail Jora” este cea mai mare sală de concerte simfonice și corale din țară și singura sală care dispune de posibilitatea realizării de înregistrări în direct la calitate digitală, sunetul auzit fiind același în orice punct al sălii, egal pentru toate instrumentele și foarte clar.

Cel de al doilea proiect Studioul de concerte şi orga, aşa cum au fost jumătate de secolpereche este destinat restaurării orgii (tip opus 3270) construite în Cehia, la Krnov (montare supravegheată de prof. Jiri Reinberger). Este cea mai mare orgă din România și una dintre cele mai mari din Europa, realizată de firma RIEGER – KLOSS VARHANY S.R.O., care se ocupă și acum de reparația instrumentului (costuri de aproximativ 450.000 de euro). Orga, instalată în incinta sălii de concerte în 1960, nu a mai cunoscut nici o îmbunătățire sau reparație, ajungând ca în ultimii ani să nu mai poată fi folosită la adevărata sa valoare. Reparația presupune refacerea integrală a instrumentului ( înlocuirea tuburilor fațadei și a unei părți din celelalte tuburi, refacerea cutiilor de aer, a consolei, înlocuirea motoarelor pentru furnizarea aerului și a rezervoarelor de stocare a presiunii aerului, înlocuirea cutiei orgii și a structurii de susținere a instrumentului). După reinstalarea orgii în Sala Radio urmează realizarea acordajului, care va dura aproximativ 2 luni.

Care este momentul în care, odată încheiat proiectul, Studioul Mihail Jora își va relua activitatea? Până la jumătatea lunii octombrie, când este programată începerea noii stagiuni de concerte a Formațiilor Muzicale, reparația și reamplasarea orgii, cât și lucrările de amenajare a sălii vor fi încheiate. Dacă va identifica resursele necesare, Radio România are în plan organizarea unui festival internațional de orgă pentru vara anului 2010, manifestare unică în România, prin care să pună în valoare și să marcheze reinaugurarea acestui instrument remarcabil.
Copyright: cIMeC 2009