A început superba toamnă muzicală enesciană
(Grigore Constantinescu – 30 august 2009)
Ideea perpetuării moștenirii enesciene a fost promovată imediat după dispariția marelui artist, în luna mai 1955, având ca scop organizarea unei manifestări special închinate memoriei marelui artist, act de importanță culturală majoră extrem de util și pentru consolidarea imaginii României pe plan internațional.

La consfătuirea lansării Festivalului, potrivit rememorărilor consemnate de către Octavian Lazăr Cosma în transcrierea procesului verbal (Revista Muzica nr. 4 din 1999) au participat, în afara oficialităților, și muzicienii George Georgescu, Ion Dumitrescu, Paul Constantinescu, Ioan Chirescu, Gheorghe Dumitrescu, Sabin Drăgoi, Tiberiu Brediceanu, Alfred Mendelssohn, George Breazul și Iosif Prunner. Timp de trei ani, cât au durat pregătirile complexe, acestea au fost conduse cu deosebită precauție, pentru a se ajunge la împlinirea ideii inițiale într-un context politic și financiar dificil pentru România.

Gongul inaugural – 5 septembrie 1958 – marca un succes important al culturii muzicale românești în context internațional, țara noastră aliniindu-se astfel la tradiția marilor festivaluri europene ( precum Bayreuth-„Wagner”, Salzburg-„Mozart”, Gstaad-„Menuhin”, Aldenburgh-„Britten”, Moscova-„Ceaikovski”, Baden-Baden, Besançon) sau americane (Tanglewood, Massachusetts, Boston, Aspen, Ghicago). Acest debut a lansat cu succes manifestarea românească care, cu reușite, dificultăți, compromisuri, probleme complexe de organizare sau de conjunctură istorică, a reușit să traverseze 18 ediții, aflându-se, pentru anul 2009, în preajma depășirii unei jumătăți de veac de existență.

În articolul viitor vom propune cititorilor noștrii o succintă retrospectivă a acestei suite de evenimente cuprinse în ediția a XIX-ea Festivalului închinat „Orfeului moldav”. Consemnăm deocamdată reîntâlnirea cu „Oedipe”, capodoperă realizată LA Opera Națională București în coproducție cu Téâtre Capitole din Toulouse – regizor Nicolas Joël, scenografia Ezio Frigerio, dirijori Oleg Caetani și Stelian Olariu, în rolul titular Frank Ferrari.

În actuala ediție, cele 175 de evenimente muzicale prezintă, între 30 august și 26 septembrie, 13 orchestre mari din Europa, 14 orchestre camerale din întreaga lume, 19 ansambluri camerale, șase coruri, 50 de soliști în concerte, recitaluri și spectacole lirice, două spectacole coregrafice.

După cum declara la spectacolul inaugural domnul Ioan Holender, director artistic al Festivalului:„Sud-estul Europei nu are un alt festival ca ENESCU.”
Copyright: cIMeC 2009