Ocolul lumii în pași de dans
(Grigore Constantinescu – 10 decembrie 2009)
Este miraculos cât de firesc se pot lega relațiile publicului nostru cu lumea, prin intermediul dansului. Revenirea noastră în Sala Palatului, pentru cea de a doua ediție a Galei coregrafice, sugestiv intitulate „Stars of the 21-st Centrury”, ne-o dovedește pe deplin. Prețuim realizările interpreților și coregrafilor noștii dar, dincolo de rare transmisii de televiziune, asistarea „în direct” la un recital cu staruri internaționale devine un mijloc de informare remarcabil. Este de presupus că fiecare generație oferă noi și noi talente, ca și faptul că performanțele acestora asigură spectacolului coregrafic prestigiul marilor teatre. Cine poate alege?

Totodată, cel care a ales are meritul de a fi văzut multe evoluții, din care să selecteze, pe plan artistic și cu abilitate managerială, pe cei invitați în fiecare ediție a unei Gale. Circuitul reprezentațiilor de acest fel ne este prielnic, România înscriindu-se, după Canada, SUA și Franța, pe lista restrânsă a participărilor. Avem acest beneficiu de informare a publicului, pentru a privi ceea ce există actualmente în lumea dansului, pe scene importane, de la Bolșoi Teatr din Moscova și Baletul Kirov din Sankt Petersburg la ansamblurile coregrafice aparținând Operei din Berlin, din Hamburg, Semper Oper din Dresda, Royal Balet și English National Balet din Londra. Poate este dificil să comentăm fiecare evoluție de cuplu sau solistică, dar oricum remarcăm cel puțin două linii directoare ale repertoriului propus de realizatoarea programului, coregrafa și directoarea artistică a acestor Gale, Nadia Veselova Tencer.

În primul rând, au revenit pe scena evenimentului momente celebre care caracterizează istoria baletului romantic, fie „Giselle” de Adam, „Corsarul” de Drigo, „Lacul lebedelor” de Ceaikovski, „Don Quichotte” de Minkus, tot atâtea prilejuri, mult apreciate de numerosul public invitat, pentru a observa performanțe de tehnică și stil „clasic”, prize, salturi, manejuri sau fouettéuri spectaculoase.

La o altă dimensiune, mai diversă ca ipostaze, s-au putut urmări opțiuni de dans modern, uneori mai ales atletice prin atitudine și forță, alteori combinate cu reflexe expresive de gen recitativic. Semnături coregrafice consacrate – Jean Coralli, Jules Perrot, Marius Petipa, Lev Ivanov, Khenneth McMillan pentru dansul romantic, se alternează echilibrat cu propuneri îndrăznețe, pentru cel modern – Raimondo Rebek, Jiři Brubenicek, Christian Spuck, Douglas Lee, au conferit întregului calitatea cerută de o reprezentație deosebită.

Dintre soliști, reținem câteva prezențe de relief, precum V. Lopatin, Iana Salenko și Marian Walter, Jiři și Otto Bubenicek, Elisa Carillo Cabera și Mihail Kaniskin. Probabil că nu este inutil să subliniem grija pentru eveniment, evitarea rutinei sau improvitației, merite incontestabile ale realizatorilor DMBMusic și Bers Art. Promisiunea de a se continua cu astfel de spectacole este confirmată de existența celei de a doua ediții, oferită unui public capabil a aprecia tradiția baletului, artă care își continuă istoria cu stelele secolului XXI.
Copyright: cIMeC 2009