„Romanian Piano Trio” sprint final în 2009
(Grigore Constantinescu – 5 ianuarie 2010)
Programul pilot al formației „Romanian Piano Trio” și-a atins ținta și pentru stagiunea 2009, când centrul atenției repertoriale a reflectat aniversările anului – Josef Haydn și Felix Mendelssohn Bartholdy. Formulele alese pentru recitaluri și concerte și-au dovedit atractivitatea, adaptându-se la trasee care, pornind de la mari centre culturale, ajung și în comunități urbane pentru care noutatea genului manifestărilor este o surpriză.

În aproape două luni, cei trei muzicieni s-au întâlnit cu melomanii în 23 de programe susținute la București, Craiova, Timișoara, Oradea Brașov, Sibiu, Pitești, Iași, Bacău, Satu Mare, Baia Mare, Constanța. Totodată, consecvenți scopului lor de răspândire a comorilor muzicii, au fost oaspeții descoperitorilor de artă sonoră din Brad, Reghin, Câmpina, Onești, Focșani, Bistrița.

A patra ediție a turneului MusicON-LG (emblema acestui proiect) s-a realizat cu sprijinul Televiziunii și Radiodifuziunii Române, al partenerilor Trioului, Mindshare și unui generos grup de sponsori, firește însă și cu colaborarea gazdelor care au primit oaspeții în viața culturală a fiecărei cetăți vizitate.

Cum mărturiseau membri Trioului, în programul promoțional al manifestărilor, „Utilizând o imagine revigorată, aproape neconvențională, vom cânta Haydn și Mendelssohn într-o lume în care mulți – mai ales cei tineri – nu mai au timp să intre într-o sală de concert.” Deci obiectivul, adaugă cei trei interpreți, este „datoria de a participa la eforturile comunității artistice de a revitaliza arta și de a-i regenera rolul manifest.” Ținta este reprezentată de doritorii de muzică și, în special, de relația cu tinerii care, astfel, capătă un alt orizont cultural prin artă.

Se știe deja, în modul de manifestare al celor trei interpreți regăsim și un anume nonconformism vestimentar și comportamental menit a exclude orice barieră între ei și cei care vin să îi asculte. Astfel, se simt mai liberi și prieteni în dialogul cu publicul. Nu numai la Teatrul „Sică Alexandrescu” (Brașov), Parohia „Sf. Nicolae” (Câmpina), Biblioteca Municipală „Radu Rosetti” (Onești), Colegiile naționale „Regina Maria” (Constanța), „Avram Iancu” (Brad), Casa de Cultură „Eugen Nicoară” (Reghin), ci și în Ateneul Român sau, acum, în Studioul Radiodifuziunii Române. Aici i-am reîntâlnit la concertul final de turneu din decembrie. Desigur, în proiectul lor, muzica celor doi aniversați era prezentată în formule combinate, fie camerale (în genul triourilor cu pian), fie ca formulă concertantă cu acompaniament de orchestră.

Într-un fel, Alexandru Tomescu are un statut de vedetă, datorită anvergurii carierei sale, ceea ce nu l-a împiedicat că cânte, împreună cu Horia Mihail, Dublul concert în re minor pentru vioară și pian de Mendelssohn, lăsându-l pe Răzvan Suma ca solist al Concertului în do major pentru violoncel de Haydn.

Amprenta formației – profesionalism, sensibilitate și spirit de echipă – este argumentul determinant al unității expresive în solo, duo sau trio. „Romanian Piano Trio” este format din tineri muzicieni laureați ai concursurilor internaționale, cu studii în mari institute universitare ale lumii, care s-au reîntors acasă pentru a-și îndeplini o misiune cultural-educativă asumată în plan național.

Existența formației este deja o realitate confirmată și, chiar când repertoriul privește spre muzica unor timpuri anterioare, prin mentalitate și reușite ale artiștilor ce o compun reprezintă secolul XXI, sub o emblematică triadă definită ca: „Energie, Inventivitate, Speranță.”
Copyright: cIMeC 2010