Muzică estivală la Ateneul Român
(Grigore Constantinescu – 8 septembrie 2010)
Lunile de vară sunt, în general, destul de „tăcute” muzical pentru bucureșteni. Iată, tocmai de-a lungul spațiului estival care, anul acesta, nu a fost evitat de caniculă, de data asta muzica și-a croit un făgaș prioritar, iradiind chiar din simbolicul templu cultural al Ateneului Român. Ideea vine să confirme o dimensiune nouă a contribuțiilor individuale, oarecum paralele cu cele ale forurilor oficiale. Fundația Lanto Art oferă, pentru mai multe luni, o stagiune muzicală care și-a proiectat reperul în zilele de miercuri ale fiecărei săptămâni (iulie-noiembrie).

Înainte de a detalia agenda acestui periplu sonor estival, să precizăm că organizatorii își doreau să intereseze publicul, ceea ce s-a adeverit prin afluența asistenței la toate programele gândite de cei doi proiectanți, cuplul Dorin Ioniță – Elena Vernescu. Sala Ateneului primește pentru prima dată oaspeții în serialul de vară al unei stagiuni particulare, variate ca idei, consecventă însă calitativ. Nu am fost puțini cei curioși de a vedea „ce se întâmplă”, dar am fost destul de mulți cei care am constatat reușita inițiativei. Mai ales că Pro Lanto a reușit să capaciteze nume sonore, precum violoniști internaționali în recital, cu nume sonore – Mihaela Martin, Liviu Prunariu (concertmaestrul faimosului Concertgebow), Bogdan Zvorișteanu (concertmaestru la vestita Suisse Romande), Gabriel Croitoru, Silvia Marcovici, Alexandru Tomescu. Li se alătură o serie de pianiști cu experiență concertantă și camerală – Valentin Gheorghiu, Steluța Radu, Dana Protopopescu, Maruxa Llorente (Spania), Horia Mihail, Aimo Pagin -, dirijori și ansambluri private, pe merit aplaudate, fie Cristian Mandeal și noua sa Orchestră Română de tineret, Horia Andreescu și celebrii Virtuozi din București, Cristian Marius Firca și ineditul ansamblu de suflători „Angeli’s”, cvartetele Transilvan, Ad Libitum, Rumanian piano Trio. Am ascultat și alți interpreți reuniți în acest autentic festival estival, cu cariere europene, violiștii Marius Nichiteanu din Germania, Cristian Ifrim din Spania, violonceliștii Marin Cazacu, Răzvan Suma, basistul Săndel Smărăndescu.

Toate aceste mențiuni arată că iubitorii muzicii au avut ce să asculte în spațiul sonor al celebrei rotonde a Ateneului Român. Găseau astfel numeroase motive de mulțumire, de completare a orelor aparent puțin împodobite cu evenimentele verii. Am înțeles că mereu se mai poate face ceva care să te dispenseze de spectrul neliniștilor contemporane. Idei, generozitate, interes al construirii unui proiect se compensează și prin diversitatea repertorială. La câțiva ani distanță, melomanul bucureștean așteaptă să treacă vara, pregătindu-se pentru toamnele festivaliere enesciene. Lipsindu-i alte satisfacții, în afara banalităților televiziunii și modestiei radiofoniei, și-ar fi dorit totuși să descopere și alte momente prețioase, de întâlnirii cu capodopere și interpreți de faimă.

Am asistat la această stagiune de miercurea, realizată de Lando Arte, cu bucuria descoperirii, nelipsind o oarecare teamă pentru acel „altădată”, acel posibil prejudiciu al dificultăților capabile să împiedice continuarea ideii. Sperăm, dacă nu în mai bine, măcar în cea ce s-a dovedit benefic. Floarea rară a recunoștinței o oferim deci tuturor celor reuniți în jurul acestei stagiuni desfășurate sub genericul „Serate muzicale în București”. Poate, și vara viitoare?