Felicia Filip, o primadonă mozartiană
(Grigore Constantinescu – 9 iunie 2006)
Amintirea unui moment mozartian unic, la care participarea Feliciei Filip a fost semnul valorii unei cariere care își începea ascensiunea, este neîndoios momentul realizării Recviemului de Mozart în 1990, în compania unor artiști ce îi erau apropiați ca spirit și altitudine artistică, sub conducerea dirijorului Cristian Mandeal și în colaborare cu orchestra și corul Filarmonicii bucureștene. Înregistrarea discografică memorabilă, situată în momentul deschiderii solistice spre marile scene lirice și de concert ale lumii, reprezintă pentru Felicia Filip și pecetea mozartiană, confirmată apoi de consacrările unor prestigioase competiții internaționale dedicate muzicii marelui compozitor omagiat în acest an la un sfert de mileniu de existență.

Privirea retrospectivă avea astfel, în recitalul susținut la Palatul prezidențial, virtutea recunoașterii unanime a unei interprete ce slujește muzica cu o desăvârșită dăruire. Glasul Feliciei Filip a cunoscut etapele maturizării și al perfecțiunii de tehnică în interpretare, demonstrând ascultătorilor caratele valorii sale aflate acum în plină forță creatoare. Împreună cu pianista Verona Maier, fină însoțitoare a muzicii mozartiene (de altfel și o fermecătoare tălmăcitoare a Sonatei facile în do major și a Variațiunilor pentru plasate ca interludii ale programului), Felicia Filip a îndeplinit un excurs repertorial mozartian deosebit de elocvent. Cosi fan Tutte (Despinetta și Fiordiligi), Don Giovanni (Elvira, Zerbinetta), Nunta lui Figaro (Susanna), lied și arie da camera, ne înfățișează un florilegiu unitar stilistic, divers emoțional și ca vocalitate, cu care Felicia Filip și-a împlinit mesajul de iubire dedicat lui Mozart.

Iată, avem în ultimul secol interpreți mozartieni, care merg pe drumul deschis de maeștrii lor și devin, de asemenea, modele pentru viitoare generații. Se afirmă astfel încredințarea că școala românească de canto a devenit, de-a lungul timpului o componentă a elitei liricii mondiale. Primadona Felicia Filip este unul dintre aceste nume de faimă, în contemporaneitate.
Copyright: cIMeC 2006