Festivalul și Concursul „Ionel Perlea”(Jubileu 1992-2011)
(Grigore Constantinescu – 6 mai 2011)
În țara de lumină a tărâmului Ialomiței s-a ridicat arhitectura spirituală a Concursului și Festivalului Național de Interpretare a Liedului „Ionel Perlea”. Ctitoria aceasta muzicală este menită a aduce omagiul nostru pentru cel care a fost marele artist român, aparținător al culturii universale, dirijorul și compozitorul Ionel Perlea. Există, printre cei care au lucrat la această faptă recunoscută drept o valoare a patrimoniului UNESCO, oameni care cred în mai binele nostru prin artă. Le aducem aminte mereu numele, pentru ca pretutindeni să fie cunoscuți drept purtători de steag cu însemnele țării românești. Se întregește astfel imaginea inițiatorilor și continuatorilor, potrivit cuvântului enescian „ideea frumoasă dăinuie”. Poate fi exemplară solidaritatea cu care artiștii de pe cuprinsul țării, fie maeștrii, invitați în recitalurile Festivalului și în juriile Concursului, fie tinerii veniți să-și demonstreze valoarea, la început de carieră, se înscriu în Cartea de Onoare a evenimentului, de două decenii încoace, alături de reprezentanții conducerii Județului Ialomița, municipiului Slobozia și Centrului cultural UNESCO „Ionel Perlea”, în calitate de organizatori, împreună cu Uniunea Criticilor Muzicali din România „Mihail Jora”.

Printre membri fondatori, cei cu care am fost, an de an, împreună, ne amintim nume strălucite ale artei muzicale, precum Maria Slătinaru Nistor, Bianca Manoleanu, Remus Manoleanu, Ionel Voineag, Claudia Codreanu, pianiștii Alexandru Petrovici, Andreiana Roșca, Vasilica Stoiciu Frunză, poetul Șerban Codrin, compozitorul Theodor Grigoriu, scriitorul Nicolae Stan, criticul muzical Daniela Caraman Fotea, teleasta Ivona Cristescu, directoarea Casei de cultură Doina Roșca, mai apoi noii veniți Ana Rusu, Oana Andra, Florența Marinescu, Radio România Muzical, Televiziune națională, Televiziunea de mâine, Antena 1. Alături de Trofeul Ionel Perlea, s-a adăugat omagiul adus unor artiști intrați în eternitate, ce au fost aici în edițiile anterioare – Doina Micu, Emilia Petrescu, Martha Joja, Steliana Calos, Mihaela Agachi, Adela Burlui, Dan Voiculescu, nume integrate în palmares cu premii devenite emblematice.

Dintre caracteristicile de unicat ale manifestării anuale ialomițene desprindem ideea, păstrată cu consecvență, recitalurilor susținute mai cu seamă de membri ai juriilor, adevărat laborator-master pentru participanții competitori, care își ascultă maeștrii ce le apreciază la rându-le evoluțiile. Un alt factor de originalitate este cultivarea contribuției, în repertoriul de concurs, la viața acestui gen de muzică-poezie în contemporaneitate, prin compoziții special oferite de compozitori români actuali, „capul de coloană” fiind însuși muzica lui Ionel Perlea.

La Slobozia există deja numeroase inițiative destinate a demonstra că locul de pelerinaj își merită atenția din parte tuturor românilor și, de ce nu, a tuturor celor care doresc să cunoască arta și spiritualitatea poporului nostru. Casa memorială, Centrul cultural „Ionel Perlea”, monumentul ridicat în memoria artistului Concursul și Festivalul Național de Interpretare a Liedului „Ionel Perlea”, aflat la cea de a XX-a ediție jubiliară, sunt astfel de semne.

Pentru marii oameni ai țării, pentru cei care i-au înfrumusețat peisajul cu rosturile măiestriei, nu există altă recompensă, alt gest de recunoștință decât dragostea noastră. Ivit din iubire, din dorința perpetuării unui model de excepție, Concursul și Festivalul creează la Slobozia, în fiecare primăvară, un eveniment de reper artistic pe harta muzicală a României, adăugănd la cununa județului Ialomița însemnele nestematelor sonore, ale vibrației sentimentului și frumuseții creației componistice și interpretative muzicale.