Festivalul-concurs Ionel Perlea – ediția XX
(Grigore Constantinescu – 9 mai 2011)
Cu cele două decenii de existență, Festivalul și Concursul național de interpretare a liedului, „Ionel Perlea” devine un autentic brand pentru viața culturală a județului Ialomița.

La Slobozia, în eleganta arhitectură ce adăpostește Centru cultural UNESCO „Ionel Perlea”, se desfășoară, în prima săptămână a lunii mai, un ciclu de manifestări ce pot fi considerate repere de elită ale vieții muzicale românești de azi. Conducerea Consiliului județean Ialomița sprijină toate eforturile organizatorice ale Centrului cultural care, în colaborare cu Uniunea Criticilor Muzicali din România „Mihail Jora”, oferă oportunitatea unui veritabil barometrul al performanțelor acestui gen cameral, numit la modul generic Lied. Ediția a XX-a a avut un număr record de competitori – 26 de cântăreți tineri veniți din marile centre culturale românești – Iași, Cluj, Constanța și București, calificarea lor în fața juriului reprezentând o veritabilă consacrare pentru viitoarea lor carieră interpretativă.

În fiecare ediție, primele nume ale palmaresului se impun atenției publicului, impresarilor și organizatorilor de concerte sau spectacole lirice. Putem aminti, printre laureați trofeului Perlea, pe Claudia Codreanu, Marius Brenciu, Camelia Ștefănescu, Irina Iordăchescu, Iuri Țiple. Se adaugă acum baritonul constănțean Cătălin Olimpiu Toropoc, urmat cu Premiul I de soprana Alexandra Tărniceru, recent selectată pentru viitorul concurs liric de la Viena.

Serialul de concerte a continuat să programeze mari aniversări universale – Mahler, Liszt, Musorgski sau românești – Enescu, Jora, Donceanu.

În fața concurenților, în aceste recitaluri au evoluat maeștrii invitați să alcătuiască juriul, simbolică ilustrare a ideii schimbului de generație. În incinta Mănăstirii Sfinții Voievozi, din Slobozia, un concert de muzică sacră a fost susținut de către corala Sfântul mucenic Mina, sopranele Bianca Manoleanu și Ana Rusu.

Considerat, prin prezențele peste hotare – republica Moldova, China și Franța –, un festival „cu participare internațională”, Brandul Perlea a convins muzicienii și publicul că istoria celor două decenii este un argument al unicității și continuității muzicii pe plaiuri ialomițene căci, cum spunea George Enescu „ideea frumoasă dăinuie”.