Liana Alexandra, mărturii despre muzica ei
(Grigore Constantinescu – 28 mai 2011)
Ne amintim cu regret de brusca și tragica dispariție a compozitoarei Liana Alexandra, una dintre personalitățile creatoare de seamă ale muzicii românești contemporane.

În perioada de după plecarea artistei, soțul muzicienei, compozitorul Șerban Nichifor, a cercetat dosarul de creație care cuprindea partiturile, dar și informațiile biografice și ale activității Lianei Alexandra. El afla astfel că există un documentar minuțios realizat, în care Liana Alexandra adusese la zi fondul informațional al vieții sale ca interpret pianist, profesor de forme muzicale și compoziție, timp de patru decenii, la UNMB, precum și serialul lucrărilor componistice, multe dintre acestea marcate de premii la concursuri internaționale. Se adăugau de asemenea diferite alte preocupări, prezențe în viața muzicală și culturală de pretutindeni, inițiative de promovare a drumurilor stilistice actuale, pentru care manifesta un deosebit interes ca artist. Dosarul poate fi privit drept testamentul memorial destinat să devină o carte menită a interveni în neînduplecata uitare ce survine după ce absența se instaurează în dialogul compozitorului cu cei ce îi cercetează și ascultă muzica.

După cum mărturisește Șerban Nichifor, partenera sa de viață a avut probabil o premoniție a trecerii spre „lumea fără dor”, redactând cu minuție suita acestor materiale în două versiuni – limba română și limba engleză, un documentar al unei posibile monografii. Cuprinsul este alcătuit din Date biografice, Enumerarea lucrărilor componistice, Cărți și tratate, lucrări interpretate și înregistrate, Premii și distincții, Activitate muzicologică și Interpretativă, urmate de articole, studii, analize, cronici, interviuri, portrete, recenzii.

În final, citim ultimul interviu acordat Roxanei Mirică, în noiembrie 2010 și un Remember. Între cele două versiuni, apariția editorială adaugă un album fotografic în care artista ni se înfățișează pe scara vârstelor, de la tinerețe la maturitate. Impresionanta mărturie a Lianei Alexandra, despre muzica ei, transcrisă pe pagina de carte. Apariția volumului, Editura Stephanus - 2011, este programată să fie încredințată celor care i-au purtat prețuire și afecțiune, colegilor și studenților, în manifestarea organizată astăzi 24 mai 2011, la orele 17.00, în studioul de concerte „George Enescu” al UNMB. Reîntâlnirea aceasta este un eveniment de suflet, însoțit de amintiri rostite și muzică, sub acea tristă armonie consonantă pe care compozitoarea o încadra în fenomenul de creație contemporană intitulat „Nuova musica”.