Un spectacol muzical: Duelul viorilor
(Grigore Constantinescu – 16 octombrie 2011)
Creativitatea, în gândirea unui organizator de stagiune, se poate îndrepta nu numai spre repertoriu, ca succesiune de evenimente. Totodată, regăsim interesul său în ideea de spectacol, capabilă a atrage interesul publicului care, dornic să asculte, este captat și de ambianța unor reprezentări scenice surprinzătoare.

O recunoaște muzicologul Oltea Șerban Pârâu ca autor al turneului extraordinar de recitaluri intitulat „Duelul viorilor”. Itinerant ca desfășurare, turneul a propus întâlnirea a doi interpreți români de renume în actualitate – Liviu Prunaru și Gabriel Croitoru – însoțiți în același parteneriat de pianistul Horia Mihail, pentru călătoria lor muzicală desfășurată între 26 septembrie și 6 octombrie (Târgu Mureș, Brașov, București, Cluj-Napoca, Timișoara, Craiova).

Proiectul este performant din mai multe puncte de vedere căci, spune Oltea Șerban Pârâu în programul de sală al evenimentului: „«Duelul viorilor» este, la prima lui ediție, întâlnirea a trei trasee artistice diferite ajunse la maturitate, care se confruntă simbolic pe scenă atrăgând atenția asupra unor performanțe individuale care merită mai multă vizibilitate decât cea de care beneficiază fiecare în parte”. Se adaugă la aceste observații, faptul că interpreții aduc pe scenă perspectiva istorică a legendei, prin instrumentele cu care cântă, Liviu Prunaru pe o vioară Stradivarius (construită în 1694, vioară oferită de Orchestra Concertgebow din Amsterdam) iar Gabriel Croitoru pe o vioară Guarneri del Gesu ( construită în 1730 de celebrul lutier Giuseppe Guarneri, vioară ce a aparținut lui George Enescu). Să recunoaștem, realizarea duelului vine din abilitatea mânuirii arcușelor, nu din identificarea noastră cu experiența de audiere a celor două viori, cu o sonoritate oricum „vrăjită” . Deci, spectacolul a aparținut mai ales celor doi maeștrii, invitați ai studioului de concerte, unde se desfășura, pe scenă... duelul. Alcătuirea programului are o anume strategie, în care Liviu Prunaru, pe deoparte, cântă muzică romantică lirică (Ceaikovski, Brahms, Massenet) și virtuoză (Bazzini), iar Gabriel Croitoru răspunde cu piese celebre din repertoriul unor violoniști de la pragul secolului XX (Sarasate, Provost, Kreisler). Odată parcursă etapa „reverențelor”, am impresia că a urmat seria surprizelor, când cei doi violoniști au dialogat pe muzică aproape necunoscută în repertoriul de recitaluri (Grand Duo op.57 de Beriot, Duo în re major de Spohr), atrăgându-l pentru final și pe pianistul care îi susținuse în microrecitalurile din prima parte, pentru cele Cinci piese de Șostakovici. Nu trebuie să ne întrebăm cum s-a ales acest repertoriu, dar merită să mulțumim artiștilor pentru cum l-au cântat. Biografiile lor, deși diferite, au ca reper comun al carierei atracția sentimentală pentru pământul natal.

Captivantă idee, apreciabilă reușită care, cum spune tot Oltea Șerban Pârâu, devine un „...motiv ca «Duelul viorilor» să continue mult timp de aici înainte în ipostaza lui de proiect cultural național”. Răspunsul de sprijin al coproducătorilor (TVR 3, Radio România Regional), partenerilor (Muzeul național „G. Enescu, Direcția Formații Muzicale Radio România), cofinanțatorilor (AFCN), susținătorilor și sponsorilor ni se pare firesc pentru acest prim eveniment din serie, dar și pentru ceea ce definește ideea unui spectacol muzical de „cursă lungă”.