Alexandru Tomescu, violonistul minune al contemporaneității românești
(Grigore Constantinescu – 7 ianuarie 2012)
Cu o carieră impresionantă, ce se întinde pe 4 continente și peste 30 de țări, Alexandru Tomescu se detașează convingător drept liderul tinerei generații de violoniști români. Pretutindeni publicul și presa apreciază la superlativ personalitatea charismatică a artistului, profunzimea și frumusețea interpretărilor sale. De-a lungul a peste 20 de ani de activitate concertistică acordurile viorii tânărului român au răsunat în cele mai mari săli de concerte ale lumii: Carnegie Hall – New York, Concertgebouw – Amsterdam, Berliner Philarmoniker, Théâtre des Champs Élysées – Paris sau Metropolitan Arts Center – Tokyo, alături de orchestre de prestigiu dirijate de dirijori celebri: Kurt Masur, Valery Gergiev sau Christoph Eschenbach. Palmaresul lui Alexandru Tomescu numără peste 100 de premii I naționale și nu mai puțin de 26 de distincții internaționale, la concursuri de prestigiu precum: Niccolo Paganini (Italia), Pablo Sarasate (Spania), Marguerite Long – Jacques Thibaud (Franța) sau George Enescu (România). În ultimii ani tânărul violonist a fost invitat să se alăture pedagogilor celebri ai viorii în juriile unor concursuri internaționale din Italia, Franța sau România.

Un rol deosebit de important în formarea sa ca artist l-au avut profesorii săi, cei care l-au îndrumat, sprijinit și inspirat de-a lungul anilor: „De la fiecare am luat tot ce a avut mai bun, construindu-mi astfel, în timp, propria viziune artistică”. Dintre cei care i-au asistat evoluția, amintim pe mama sa, prof. Mihaela Tomescu, maestrul Ștefan Gheorghiu, prof. Eduard Schmieder. Se adaugă violoniști renumiți precum Ruggiero Ricci, Igor Oistrach sau Tibor Varga.

În mâinile tânărului artist se găsește celebra vioară Stradivarius Elder-Voicu din 1702, instrument de o inestimabilă valoare, ce face parte din Patrimoniul Național al României, câștigată prin concurs. Tomescu a urmat exemplul violonistului Joshua Bell, care în 2007 a interpretat piese clasice într-o stație de metrou pe Washington, pentru cauze nobile. Experimentul „Stradivarius” a constat într-un recital susținut pe 10 aprilie 2009 de violonistul Alexandru Tomescu timp de 35 de minute, în stația de metrou Piața Victoriei din Capitală. Alexandru Tomescu a încântat auzul trecătorilor cu celebra vioară Stradivarius, deținută anterior de regretatul Ion Voicu. Trecătorii l-au recunoscut sau nu pe tânărul violonist român, dar sensibilizați de muzica interpretată i-au pus în cutia viorii aproximativ 3.300 lei, bani care au fost donați Asociației Naționale a Nevăzătorilor. Acest experiment, realizat de Alexandru Tomescu și TVR, deschidea „Turneul Național Stradivarius 2009”, desfășurat în perioada 15 aprilie – 16 mai pe un itinerar de peste 20 dintre orașele țării.

După marele succes național și internațional, cu recitalul cuprinzând integrala Capriciilor pentru vioară solo de Nicolo Paganini, Alexandru Tomescu, a încheiat activitatea formației camerale „Romanian Piano Trio”, recompensată cu numeroase premii: Premiul pentru Muzică al Radio România Cultural și premiul „Iosif Sava” al Uniunii Criticilor Muzicali.

Artistul a lansat recent un nou concept de programe concertistice, de factură modernă. Ideea se concretizează în următorul slogan original, formulat de marele violonist în 29 noiembrie 2011, înaintea inițierii unei noi formații cu care, acum, a întreprins un alt turneu eveniment: Trio Strad, turneul „ArTime”, 5-21 decembrie 2011:
„Știi cum e bun? Bun e cum îți place ție! Pentru cei la costum și papion servim Very Classic: Brahms si Djvorak. Pentru cei la sacou și cravată: Light Classic – puțin Chopin, o bucată de Paganini plus deserturi surpriză. Pentru cei la blugi și cămașă: Fussion Classic. Alături de maestrul Berti Barbera.”