Drumul spre celebritate
(Grigore Constantinescu – 2 februarie 2012)
În prima zi a lunii februarie, Orchestra de Cameră Radio, a propus publicului trei nume din generația tânără de interpreți, laureații Proiectului „Drumul spre celebritate”, ediția a II-a. Acest concurs mai puțin obișnuit a fost inițiat de către muzicologul Sebastian Crăciun în urmă cu doi ani în scopul promovării tinerilor muzicieni talentați, dar și al educării unui nou public de muzică clasică. La acest proiect au aderat Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Radio România Cultural, Redacția Muzicală Radio, Formațiile Muzicale Radio, Excesmusic, Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România. Competiția este alcătuită din 10 etape dedicate unui instrument sau unui grup de instrumente și o finală, iar un rol important în procesul jurizării îl are și publicul, cei aproape 700 de elevi care au posibilitatea să voteze artistul care i-a impresionat cel mai mult. După 5 luni de competiție, din cei 78 de candidați înscriși, au evoluat în compania Orchestrei de Cameră Radio primii trei clasați în finala care s-a desfășurat pe 7 mai 2011.

Programul a debutat cu Concertul nr.4 în re major pentru vioară și orchestră de Mozart. Solist violonistul Alexandru Mălaimare este student la UNMB, clasa Florin Croitoru. Finalist al Concursului „Drumul spre celebritate” este premiant la Concursul Internațional de Vioară „Remember Enescu” 2005, solist al mai multor orchestre simfonice românești și membru al Orchestrei Simfonice de Tineret a României.

Au urmat Variațiunile pe o temă rococo pentru violoncel și orchestră de P. I. Ceaikovski în interpretarea lui Ștefan Cazacu, muzician care și-a început drumul în muzică sub îndrumarea tatălui său, cunoscutul muzician Marin Cazacu. Tânărul violoncelist, actualmente elev al Colegiul Național de Muzică, „George Enescu”, are în palmaresul său numeroase distincții la competiții naționale organizate de Palatul Copiilor din București, „Lira de aur” la Olimpiada Națională Suceava, Concursul Internațional „George Georgescu” Tulcea (2007), Concursul Internațional de Interpretare „W.A. Mozart” Târgoviște (2008), Premiul I la Olimpiada Națională de la Cluj-Napoca (2008), Premiul I la Concursul Național „Mihail Jora” București (2008, 2009), Marele premiu „Paul Constantinescu” Ploiești 2009, Premiul II la Concursul Orange (2009), Marele Premiu „Eurovision Young Musicians” 2010, Premiul I la ConcursulDrumul spre celebritate” organizat de Radio România 2011; peste hotare premii la Liezen, Austria, „Antonio Janigro” Croația (2008). Ștefan Cazacu este membru al cvartetului de violoncele Cellissimo-junior și elev al Liceului de Muzică „George Enescu” București, la clasa profesoarei Anca Vartolomei.

Programul Orchestrei de Cameră Radio, condusă de dirijorul Radu Popa s-a încheiat cu Concertul nr.21 în do major pentru pian și orchestră susținut de pianistul Mihai Ritivoiu, student al UNMB, anul III, clasa Viniciu Moroianu, laureat al recentului Concurs Internațional „George Enescu”, cu premiul III și al Fundației „Constanța Erbiceanu”, la care se adaugă Concours Musical de France de la Paris, Concursul Internațional Jeunesses Musicales de la București, distins cu Premiul II la „Drumul spre celebritate”. El a obținut bursa „Tinere talente”, oferită de Fundația Principesa Margareta a României și a câștigat cea de a X-a ediția a Marilor Premii Prometheus, secțiunea Opera Prima, pentru debut în domeniul artistic. Putem considera că seara de miercuri, în studioul „Mihail Jora” al Radiodifuziunii Române, a fost un semnal optimizant pentru noile generații de tineri maeștrii ai muzicii noastre, un veritabil și promițător succes.