Celebra violonistă Ida Haendel, oaspete al României
(Grigore Constantinescu – 16 mai 2012)
Cu prilejul desfășurării Festivalului Muzical „Sergiu Celibidache”, în cadrul aniversării centenarului nașterii marelui compozitor, oaspete de onoare al melomanilor bucureșteni a fost celebra violonistă Ida Haendel.

Supranumită și „marea Doamnă a Viorii,” Ida Haendel a trăit, de-a lungul unei vieți îndelungi, dăruite muzicii, uimind publicul și muzicienii prin resursele talentului său, remarcat încă din anii copilăriei, în 1933, în prestigioasa competiție „Henri Wieniawski”. Studiile sale la Conservatorul din Berlin au fost absolvite cu medalia de aur și urmate de primul Premiu Hubermann, violonista continuându-și perfecționarea artistică sub îndrumarea lui George Enescu. Ida Haendel mărturisește că „Am fost captivată de Enescu, cred că a fost unul dintre marile genii ale lumii... l-am admirat pentru modul divin de interpretare la vioară, la pian și pentru că a fost un compozitor de geniu.” Recent a înregistrat, în compania pianistului Vladimir Ashkenasy, Sonata pentru vioară nr.3 de George Enescu, repertoriul artistei fiind marcat de mari succese în muzica de concert a secolului XX, de la Sibelius și Britten la Walton și Elgar. Cariera sa a iradiat pe toate meridianele lumii, în ultimul sezon concertând în Japonia în Anglia, America, Turcia și Izrael.

Invitată la Centenarul Sergiu Celibidache, prima sa întâlnire cu publicul bucureștean, la invitația lui Serge Ioan Celibidachi, fiul Maestrului, s-a desfășurat la Sediul Băncii Naționale a României, în cadrul festivității lansării medaliei comemorative dedicate marelui artist, manifestare prezidată de Mugur Isărescu. Ida Haendel a susținut, în această ambianță elitară, interpretarea celebrei Ciaconna în re minor de Johann Sebastian Bach.

Între 10 și 14 mai, Ida Haendel a fost primită la Universitatea Națională de Muzică din București, pentru o serie de cursuri de master care, la încheierea lor, a fost urmată de decernarea înaltului titlu academic de Doctor Honoris Causa al Universității bucureștene.

Cei care au ascultat-o deja, cei care doresc să îi descopere personalitatea de rang internațional, vor putea urmări arta sa în interpretarea Concertului pentru vioară și orchestră de Beethoven în compania Filarmonicii „George Enescu” dirijate de Enrique Garcia Asensio (1 iulie 2012) și recitalul de vioară de la Ateneul Român împreună cu pianistul Misha Dacic, cu un program prestigios – George Enescu Sonata a treia „în caracter popular românesc”, Sonata nr. 2 op. 121 de Robert Schumann și Dansurile românești de Bela Bartok (5 iulie 2012).

Mare admiratoare și prietenă a dirijorului Sergiu Celibidache, cu care a prezentat decenii de-a rândul, numeroase concerte de vioară, Ida Haendel a reprezentat cea mai importantă personalitate a acestei prime ediții de festival, dedicată artistului român de faimă internațională.