Simpozionul Național Petre Brâncuși
(Grigore Constantinescu – 31 mai 2012)
Săptămânile trecute s-a desfășurat la Tg. Jiu cea de a X-a ediție, jubiliară, a Simpozionului Național Petre Brâncuși.

În sala primitoare a Teatrului Dramatic „Elvira Godeanu”, elita intelectuală a municipiului s-a întâlnit cu cei invitați să vorbească, în comunicările lor, despre tema indicată de organizatori pentru actuala ediție, și anume: „Discipolii profesorului universitar dr. Petre Brâncuși”. Firește, de-a lungul îndelungatei sale activități didactice, la catedra de Istoria muzicii universale și românești a Universității Naționale de Muzică din București, profesorul a avut numeroși discipoli. Ca întotdeauna, cei care i-au continuat învățăturile, în perimetrul muzicii românești, sunt doar cei legați prin varii aspecte de evoluția culturii, creației și vieții noastre artistice. Dintre aceștia, au fost invitați acum vorbitori aparținând mai multor direcții, fie din televiziune, învățământul universitar, organizarea învățământului liceal.

Începutul Simpozionului a fost marcat de către principalul inițiator al acestei manifestări, inginerul Titu Pânișoară, fost primar al municipiului. Am urmărit astfel, într-o prezentare elocventă, panoramarea participărilor și temelor abordate în edițiile anterioare, o dezbatere asupra problemelor de organizare care au precedat simpozionul propriu-zis, moderat de prof. dr. Mihaela Sanda Popescu.

Reținem dintre autorii de comunicări portretul schițat de muzicologul și teleastul Petre Rusu, anumite amintiri sintetizate de profesorul inspector Iulian Levențiu și dirijorul Radu Vasilescu. Un amplu material, In memoriam Petre Brâncuși, a fost susținut de pianista conferențiar universitar dr. Carmen Manea. În același context am vorbit despre deceniul al șaptelea, când am fost colaboratorul profesorului Petre Brâncuși la catedra de Istoria muzicii românești. Din partea corpului profesoral din Tg. Jiu, mesajul a fost susținut de către directorul Colegiului Național „Spiru Haret”, prof. dr. Gheorghe Corun.

Ambianța întregii manifestări a Simpozionului național Petre Brâncuși s-a întregit cu un scurt program muzical susținut de interpreții reuniți sub arcada Filarmonicii din Tg. Jiu. Programul, condus de către prof. Ilie Cetean a cuprins valsul Valurile Dumării de Ion Ivanovici, Dansuri ungare de Johannes Brahms și două piese vocale interpretare de soprana Doina Popescu, o tânără muziciană care își începe drumul lansării în carieră cu un asemenea prilej.

Pentru viața culturală românească, asemenea omagii, bine gândite și bine realizate, aduc o bogată mărturie privind modul în care noi toți, venind de pretutindeni, știm să ne respectăm personalitățile. Deși originar dintr-o localitate apropiată de municipiul Tg. Jiu, muzicologul și profesorul Petre Brâncuși a fost prezent, în calitate de răspunzător de viața culturală românească, în Opera Română (ca director) și în Societatea Română de Radio, rector al Conservatorului bucureștean, președinte al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din țara noastră. Dreptul la neuitare este meritat pe deplin prin toate realizările sale ca profesor universitar formator de generații și ca autor de importante lucrări din perimetrul muzicologiei naționale.