Finalul celui de al doilea drum pentru Pianul Călător
(Grigore Constantinescu – 3 iulie 2012)
Cu recitalul de la Sânnicolaul Mare, în Sala festivă a castelului Nako, Pianistul Horia Mihail a atins ultima destinație pentru cea de-a doua ediție a turneului „Pianul Călător”. Este de fapt și locul în care pianul oferit comunității locale de către Radio România, va rămâne timp de trei ani, pentru concertele organizate în orașul natal al marelui compozitor Bela Bartok. „Ideea pianului călător poartă două semnături – declara muzicologul Oltea Șerban Pârâu – a mea și a lui Horia Mihail... Ceea ce este important este că Pianul călător nu a rămas o simplă idee ca multe altele și că a existat susținerea reală a radioului public și a conducerii acestuia...”

Acest proiect de anvergură națională a fost gândit pe trei ani, cel de al doilea turneu fiind realizat de Radio România Cultural și Asociația Culturală Accendo, autentic eveniment cultural și mediatic. Ideea unor asemenea manifestări, asemenea celorlalte lansate în perioada recentă – „Duelul Viorilor”, „Flautul de aur”, „Cele trei dive” – contribuie la situarea pe un nivel de largă răspândire a muzicii așa-numit clasice.

Pianistul Horia Mihail a început a doua ediție a turneului „Pianul Călător” în 21 mai, la Mediaș, locul unde a fost lăsat pianul ce l-a însoțit în prima ediție a turneului, anul trecut. Performanța artistică a interpretului, niciodată întâmplată până acum și greu de egalat, are și indicative neobișnuite de efort. Timp de 52 de zile, pianistul a avut de străbătut peste 7000 de kilometri, încântând mai mult de 7000 de spectatori cu un program de recitaluri și concerte cu orchestra. Itinerarul turneului s-a finalizat practic cu un post scriptum la Chișinău, miercuri 11 iulie – Rapsodia de Rachmaninov pe o temă de Paganini. „Sunt surprins că mă simt foarte bine la sfârșitul acestui maraton, uitând, practic, oboseala miilor de kilometri parcurși și a zecilor de recitaluri și concerte susținute. Contactul cu publicuri atât de diferite, cu oameni dornici de cultură, poate oferi unui muzician susținerea pentru a-și duce mai departe misiunea. Atmosfera și istoria fiecărui loc are, cu siguranță, momente aparte, care te influențează într-un fel sau altul” a declarat Horia Mihail la finalul turneului.

Nu încheiem acest comentariu fără a sublinia originalitatea performanței susținute de Horia Mihail și prin arhitectura unui program care a prezentat publicului ineditul formulelor componistice aparținând principiului variațional – parafrază, prelucrare, rapsodie, adică a dialogului cvasi-improvizatoric cu capodopere inspiratoare, subiect repertorial deschis descoperirilor și, firește, performanțelor interpretative semnate Horia Mihail.