Festival Sergiu Celibidache
(Grigore Constantinescu – 3 iulie 2012)
Celebrarea a 100 de ani de la nașterea marelui dirijor, marcată în România prin desfășurarea primei ediții a Festivalului Internațional Sergiu Celibidache (mai – iulie 2012) a continuat în ultima parte a evenimentului cu un serial de concerte, precedat de momentul dezvelirii bustului Sergiu Celibidache în piața ce îi poartă numele, din orașul natal al artistului, Roman, județul Neamț.

În 29 iunie s-a desfășurat la Iași concertul simfonic, susținut de Filarmonica de stat „Moldova” , dirijor Rony Rogoff – în program Arnold Schonberg – Noapte transfigurată op.4, Anton Bruckner – Adagio, Nicolai Rimsky-Korsakov – Scheherazada op.35.

Sâmbătă 30 iunie, la Ateneul Român, seria de concerte bucureștene a fost inaugurată cu programul susținut de Orchestra Română de Tineret, dirijor Cristian Mandeal, ocazie cu care publicul a putut asculta, pentru prima dată, lucrarea lui Sergiu Celibidache „Grădina de buzunar".

Compusă în anul 1978, Suita pentru orchestră în 13 părți, Der Taschengarten („Grădina de buzunar") este o creație inspirată de lumea copilăriei, fiind de altfel dedicată de artist copiilor. Conform celor spuse de comentatori, partitura nu este străină de relații stilistice cu maniera unor compozitori al secolului XX, precum Maurice Ravel sau Igor Stravinski, Sergiu Celibidache acordând, în calitate de interpret-dirijor, o importanță particulară efectelor sonore. Astfel compozitorul exprimă, în partea a doua „Vântul stă, florile cântă”, un dialog liric între instrumentele de suflat din lemn (simbolizând lalelele) și instrumentele de coarde în surdină, harpa (vântul). Printre alte imagini ale Suitei reținem, în partea a șaptea „Cântec noaptea crapu-și cântă”, este compusă polifonic; Celibidache folosește acest procedeu de scriitură muzicală, deoarece ascultătorul poate percepe concomitent doar puține voci, asemănător unui lac plin de pești, din care puțini pot fi văzuți în același timp. O îmbinare de sunete de templu tibetan cu melodii lirice întruchipează a zecea parte, „Rugăciune verde”. În partea a douăsprezecea, „Plouă soare’n stropitoare”, muzica imită murmurul picăturilor de ploaie. „Grădina de buzunar” a apărut în 1979, într-o înregistrare cu Orchestra Simfonică Radio din Stuttgart, la casa de discuri Deutsche Grammophon, o producție-beneficiu UNICEF. Odată cu înregistrarea lucrării din 1979, au fost publicate pe coperta discului câteva fotografii din perioada timpurie a activității sale de dirijor și un text pe care Celibidache l-a scris odată cu lucrarea.

Orchestra Română de Tineret și-a încheiat programul cu o celebră partitură a romantismului rus, Simfonia nr.5 op.64 de Piotr Ilici Ceaikovski, capodoperă afecționată de marele artist Sergiu Celibidache.