Matineu de duminică
(Grigore Constantinescu – 23 iulie 2012)
Bucureștenii nu au beneficiat la mijlocul lunii lui Cuptor doar de caniculă.

Cupola Ateneului român a găzduit, pentru iubitorul de frumos, și momentul inaugural al Festivalului „The magic summer” organizat de către Lanto Communication. Directorul acestei societăți culturale, Dorin Ioniță, a acumulat în ultimii patru ani experiența benefică a concertelor oferite melomanilor, în care se încadrează primordial aceste stagiuni muzicale estivale. Iată că acum, „Magic Summer” devine un festival ce corespunde unei titulaturi reflectând surprizele fiecăruia dintre cele opt programe proiectate, cu variații ale formulelor alese de către organizatori – recitaluri, muzică de cameră, muzică simfonică. Oaspeții sunt atrăgători prin renume, măiestrie și repertoriu. Încă de la concertul de debut putem astfel intui gândirea ce a guvernat conținutul micro-stagiunii de vară.

Pentru prima întâlnire, celebrissimul pianist internațional Valentin Gheorghiu și-a ales partenerii, cu care adesea a apărut în fața publicului pe podiumul de concert. Din această perspectivă, întâlnirea cu o capodoperă camerală romantică – Trio „Dumky” de Antonin Dvorak, înseamnă realizarea de performanță în care abilitatea stilistică și virtuozitatea slujesc un același subiect, prin spectacolul sonor oferit, Valentin Gheorghiu, împreună cu încă două nume celebre ca măiestrie și carieră internațională – violonistul Gabriel Croitoru și violoncelistul Marin Cazacu. Neîndoios, este rară ocazia realizării unei distribuții internaționale cu trei muzicieni români.

Un „altfel de trio” avea să deschidă acest program cu muzică de concert. Pentru cei care i-au mai ascultat cântând împreună, în ultimul deceniu, bucuria este deosebit de mare, pentru că numele familiei Gheorghiu reunește, asemenea unui mănunchi de crini imperiali, pe Maestrul Valentin Gheorghiu, concertista Roxana Gheorghiu, partenera sa de viață, și fiica lor, Valentina, de curând absolventă a Universității muzicale bucureștene și a unui ciclu de master desfășurat în Elveția. Satisfacția de a-i asculta într-un același program aparține publicului, venit cu interes la Ateneul Român, miercuri 18 iulie, dar și artiștilor părinți. Valentina Gheorghiu și-a demonstrat valoarea trecând prin romantismul timpuriu al lui Schubert, spre apogeul lisztian, pentru a ajunge în orizonturile impresionismului debussyst. Acestei frumoase călătorii prin timp i-a urmat un moment de familie mai greu de întâlnit în derularea stagiunilor.

Demn de evenimentul festivalului de vară, Rachmaninov a deschis orizontul de performanță al pieselor scrise pentru o execuție pianistică la... șase mâini – Romanță și Vals! Reascultarea Rapsodiei I de George Enescu, în transcripția compozitorului, a finalizat acest încântător tablou de familie, pe drept încadrat în simbolul de „Magic Summer”.

Ce va urma? Invit melomanii să vină, să asculte și să se bucure, în următoarele seri de miercuri, la Ateneul Român, până la finele lunii lui Gustar-August.