Concert pentru melomani
(Grigore Constantinescu – 30 iulie 2012)
afiș Este interesant cum se poate configura un program de festival – cu referire la desfășurarea concertelor de la Ateneul Român, din cadrul sugestiv numit de Lanto Communication „Magic Summer” – pentru a corespunde interesului de eveniment ca repertoriu și interpreți. În acest scop, consider că putem comenta alegerea muzicii destinate unui public interesat de capodopere; mă refer bineînțeles la melomani. Cum altfel să apreciem selecția programului desfășurat sub genericul „Andrei Licareț și Cvartetul Arcadia”? Cele trei lucrări oferite audiției nu fac parte din repertoriul de stagiuni și sunt arareori prezente pe afișele de concerte camerale sau recitaluri. Într-un anume punct de vedere, muzica instrumentală și de cameră se bucură de mai puțină popularitate pentru marele public, nu și în configurația festivalieră, unde poate fi altfel acceptată. Andrei Licareț aduce prin Sonata op. 23 „Pastorala” de Beethoven mesajul unei muzici poetice menite a impresiona prin expresie, culoare și peisaj de sentiment, ceea ce nu presupune solicitarea dramatică a altor capodopere din pianistica marelui compozitor. Totodată, pentru interpret a fost o ocazie de a susține un discurs echilibrat, fluent și expresiv, care convine de minune artistului ce are însușirile lui Andrei Licareț.

În replică, Cvartetul clujean „Arcadia” aduce în program o partitură care, doar prin compozitor și titlu, se putea situa spre un plan secund. Dar propunerea – Cvartetul op.13 în la minor de Mendelssohn – se deosebește prin efect, prin cuprins și interpretare, căci am ascultat o muzică frumoasă care are, în valoroasa evoluție a acestor muzicieni (Ana Török vioara I, Răsvan Dumitru vioara II, Szolt Török violoncel, Traian Boală violă) argumentele generoase ale romantismului în dramaturgie, culoare și melos. Cine-i va reține indicativul repertorial, va dori să reasculte această muzică și în alte concerte, poate și pe disc.

Putem să numim concluzie cea de o doua parte a programului, în care Andrei Licareț, ca pianist, a devenit partenerul Cvatetului „Arcadia”, pentru a construi interpretarea superbei capodopere care este Cvintetul cu pian în Mi bemol Major de Schumann, reper de incontestabilă valoare a literaturii camerale romantice. Merită subliniată, în această acoladă interpretativă, modalitatea realizării unei colaborări artistice argumentate ca stil, calitate sonoră și obiectiv al arhitectonicii derulărilor cântului. Da, acești muzicieni tineri, aflați pe drumul unei convingătoare ascensiuni internaționale, sunt nume care justifică opțiunile organizatorilor.

În lumina pe care o răspândește Festivalul „Magic Summer”, arealului cetății bucureștene, pentru acest anotimp, am descoperit interpreți și capodopere capabile a-și face loc în memoria iubitorilor de frumos sonor numiți, pe drept cuvânt, melomani.