Orchestra Română de Tineret
(Grigore Constantinescu – 6 august 2012)
Publicul s-a întâlnit pentru a treia oară cu programele propuse, pentru festivalul Magic summer, de către organizatorul principal al manifestării estivale, Lanto Communication. Era, de data aceasta, un moment special, deoarece asistam la concertul Orchestrei Române de Tineret care, sub bagheta maestrului Cristian Mandeal, era lansată într-un program de anvergură internațională. Marți 31 iulie, ansamblul concertase în sala Cazinoului din Sinaia, în cadrul festivalului „Enescu și muzicienii lumii”; a doua zi se afla în fața publicului de la Ateneul Român, urmând ca sâmbătă să evolueze la Konzerthaus din Berlin, cu același program, ca urmare a invitației de a participa la ediția a XII-a a festivalului internațional Young Euro Classic. Este a doua oară când un ansamblu simfonic de tineret din România răspune la invitația acestui prestigios festival, după ce Orchestra „Concerto” a UNMB, dirijată de prof. univ. Dorel Pașcu Rădulescu, fusese prezentă în august 2003.

Putem aprecia că programul Orchestrei Române de Tineret vădea preocupări certe pentru realizarea unui repertoriu profesional, divers stilistic, spectaculos ca performanță sonoră. După lucrarea în primă audiție, Eldorado de Dan Dediu, impresionantă prin combinații timbrale și ritmice originale, din care nu lipseau motive etnice variate, a urmat poate cea mai dramatică lucrare a programului, uvertura verdiană la opera Forța destinului. Neândoios, demostrația de forță, la propriu, a argumentat descărcarea emoțional-sonoră, ca și reacția melomanilor. Poemul Don Juan înlocuia, în utimul moment, absența cu final tragic a pianistei Mihaela Ursuleasa, solista propusă pentru Concertul de Chopin. Muzica straussiană este o probă de dificultate și efect pentru orchestră; probabil, va beneficia de o și mai bună execuție la Berlin, după încă câteva repetiții. Pentru Dansurile simfonice de Rachmaninov numai impresii bune, de-a lungul demostrației orchestrale solicitate de compozitor, iar cele trei finaluri ale concertului au beneficiat de aplauze entuziaste, începând cu Rapsodia Română nr.1 de Enescu, continuând cu romantica muzică din Spărgătorul de nuci de Ceaikovski și încheindu-se cu voioasa Horă staccato de Grigoraș Dinicu, orchestrată cu mare brio de compozitorul bugar Pancio Vladigherov.

Este Orchestra Română de Tineret o realitate pozitivă a muzicii românești de azi? Concertul ascultat la Magic summer a demonstrat-o cu evidență acasă dar, sunt convins, în sâmbăta ce i-a urmat, și peste hotare.